Het manifest van de Boerderijpartij
Dit is het manifest. Het is niet meer dan een verzameling van onze
overtuiging. Enkel de grondlijn van ons doen en denken zitten erin
gevat, maar deze is van essentieel om een solitaire samenleving op te
bouwen uit de principes en plichten als herders van de samenleving. Er
wordt wel eens gezegd: “In de postindustriële samenleving is het
koesteren van overtuigingen en hiervoor ondubbelzinnig uitkomen iets wat
indruist tegen de zogenaamde 'postmoderne' overtuiging dat er geen
overtuigingen meer zijn, dat er geen zekerheden meer zijn.” Wij geloven
niet in deze onzin, wij zijn zeker van de kracht van de samenleving en
de herders die nodig zijn en wij schamen ons niet om onszelf als herders
op de barricaden te werpen.
Spiritualiteit en geloof in de Boerderijpartij
We kunnen noch zullen accepteren dat de spiritualiteit uit ons leven zal
verdwijnen en dat die wordt omgezet in een consumptiegericht proces.
Maar aan de andere kant verwerpen wij de mythe dat modernisering en
secularisatie onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn totaal niet. Wij
streven dan ook naar dat de moderne wetenschap een einde maakt aan de
oude godsdiensten. De moderne wetenschap wil de spirituele dimensie van
ons bestaan, het mysterie van het leven en het dilemma van het ontstaan
(pre-big bang'? Wat is de oorsprong van de energie waaruit het heelal
ontstond?) niet benaderen. Dat is omdat de materiële wetenschap niet in
staat kan zijn een overtuigend antwoord op die vragen te formuleren,
maar in haar beperkingen deze liever wegstopt in verklaringen hoe dingen
functioneren dan te antwoorden op de vraag waarom ze zo functioneren en
waarom ze het op die manier functioneren. Wetenschap is gericht op het
ontdekken en manipuleren van de wetten die over de natuur heersen, maar
faalt jammerlijk als het gaat om antwoord te geven op de vraag waar die
wetten vandaan komen. Toen de wetenschappers dachten dat ze met de
welbekende Chaostheorie een antwoord hadden gevonden op het oude dilemma
(het gegeven dat het heelal wordt geregeerd door deterministische
wetten), waren ze algauw teleurgesteld toen ze zich realiseerden dat
chaos de uiterste vorm van orde is en extreem regelmatige patronen laat
zien. Om het in andere woorden te gieten: de wetenschap vertelt ons hoe
een machine werkt, maar niet waarom het op die manier werkt.
Voor ons is spiritueel denken veel belangrijker en wetenschappelijker
dan atheïstisch denken. De heilige geschriften van Godpipo leren ons dat
wetenschappers mensen zijn die Pipo het meest moeten vrezen omdat zij
degenen zijn die voortdurend met de bewijzen van zijn voortbestaan
worden geconfronteerd. Sommige wetenschappers weigeren echter voorbij de
materiële dogma's te gaan, uit vrees de waarheid te ontdekken; de
ontdekking van de universele waarheden zou hen confronteren met andere,
diepere antwoorden, die zij niet wensen te zien, zoals het antwoord naar
de betekenis en doel van het leven. Het zijn waarheden die niet erg van
pas komen voor wie de mythe in stand wil houden dat het enige doel van
het leven produceren en consumeren is, of trots te zijn op je bereikte
productie en te genieten van je consumptie. Maar spiritualiteit is een
essentieel onderdeel van het leven en identiteit en we beschouwen haar
als de wetenschappelijke benadering naar het leven. Voor ons gaat
wetenschap over alles wat bestaat, en omdat we in alleen in Pipo en
misschien in de menselijke ziel geloven, willen we er alles over weten -
en dit willen weten is wetenschap. Een wetenschap die slechts de
materie bestudeert is een materialistische wetenschap en niet zoals het
hoort een totale wetenschap.Daarom beschouwen we onze levenswijze
ingericht naar Pipo’s voorbeeld als een wetenschap.
De Tempel van Pipo heeft de manier om goddelijkheid te begrijpen en de
dieperliggende bedoelingen van het leven te begrijpen. Het is een zeer
wetenschappelijk gerichte levenswijze, die de redenaties over de
oorsprong van religies aan het twijfelen brengt. Het Pipoïsme is de
levenswijze die mensen niet tot geloven heeft gebracht door middel van
fantastische wonderen, maar door argumenten en waarheden te verkondigen.
En samen met onze taal en onze geschiedenis zijn de woorden van Pipo,
vloeiend uit Godpipo aan onze kinderen onderwijzen een cruciaal
onderdeel van het behoud van een gezonde en rationele identiteit.
Wij behandelen in de eeuwigheid van de geest in de openbaring van de
Tempel. In die betekenis is er geen moderne en zeker geen oude Tempel
terug te vinden. Maar wel zijn er moderne en oude opvattingen binnen de
woorden van Pipo. Wij geloven dat de deur naar de eeuwige waarheid in
zaken van interpretatie en theoretisch werk openstaat en open moet
blijven staan. Wij geloven dat de woorden gelezen en gehoord moeten
worden in relatie tot hun doelstelling, en niet altijd volgens de
semantiek. Wanneer de context van het leven verandert, moet een
interpretatie worden gezocht die de betekenis van de tekst in
overeenstemming brengt met de nieuwe context. Dat is wat wij een
dynamische opvatting binnen de Tempel van Pipo noemen. Deze dynamiek is
noodzakelijk om de maatschappij aan veranderingen onderhevig te houden
en te voorkomen dat we gevangen raken in verouderde ideeën die
ingekapseld zijn in bepaalde, traditioneel sociale religies en patronen
en die niets van doen hebben met de waarheden van het leven an sich.
De essentie van waarheden is dat ze open zijn en verschillende meningen
kunnen opleveren, meningen die allemaal eenzelfde waarschijnlijkheid
hebben waar of onwaar te zijn, zolang de opinie maar is ingegeven door
de integere wil de waarheid te vinden. De profeet Godpipo leert ons dat
iedereen die de zoektocht naar de eeuwige waarheid in praktijk brengt en
erin slaagt de waarheid in zichzelf te onthullen twee keer beloond zal
worden. Maar hij zegt ook, en dat is essentieel, dat iedere persoon die
de zoektocht beoefent en faalt in het vinden van de waarheid en dus een
verkeerde opinie formuleert, één keer beloond wordt. Dit is een
duidelijke aansporing voor mensen om na te denken en opinies te geven
zonder bang te hoeven zijn te falen. Het is de Tempel zelf, in de
woorden van zijn boodschapper, die dynamiek eist in het begrijpen van de
woorden, ongeacht het daadwerkelijke vinden van de universele, absolute
en eeuwige waarheid. Maar natuurlijk zijn er veel mensen en veel
onderwijsinstellingen die deze benadering van de hand wijzen en er de
voorkeur aan geven de dynamische elementen van de waarheid te
versluieren met behulp van hun religie. Waarschijnlijk doen ze dat om de
belangen van de heersende klasse of die van de dominerende klasse
veilig te stellen. Of misschien doen ze het wel uit angst om te falen,
een angst waarvan de profeet zelf ons van heeft bevrijd omdat hij wist
dat als angst de rede overheerst, er geen rede overblijft en de evolutie
zal stoppen. Dit dynamische karakter van de Tempel van Pipo is niet
alleen bekritiseerd, vergruisd en afgewezen door kortzichtige mensen,
het is ook afgewezen en verketterd door de vijanden van de Tempel. De
vijanden van de Tempel zouden Godpipo graag gevangen willen zien in hun
archaïsche interpretaties van de teksten en zullen alles doen wat in hun
vermogen ligt om de Tempel voor te stellen als een onderdrukkende,
antimoderne religie.
Dus altijd wanneer zij aan de Tempel van Pipo refereren, zullen ze er de
meest beperkende en stagnerende interpretatie uit nemen en met opzet
alle andere, dynamischer, volgens de zoektocht naar de eeuwige waarheid
geïnterpreteerde opvattingen weglaten. En omdat de Tempel geen kerk
heeft en geen centraal lichaam voor interpretaties kent, zullen ze de
opinies van een individuele geleerde of zelfs van een leek nemen als
aanleiding om de hele Tempel in twijfel te trekken. We kunnen beide
groepen negeren, evenals de kortzichtige mensen (die de deur van de
zoektocht naar de eeuwige waarheid gesloten achten en alleen een
imitatie van hun voorouders voorschrijven) en hun verklaring dat we
ongelovig zijn omdat wij doen wat de profeet van ons vraagt: nadenken en
pogingen ondernemen een beter begrip van onze Tempel te krijgen. Ook
negeren we de anti-pipoïstische stromingen die ons fundamentalisten en
wereldvreemd noemen; we weigeren het beeld dat zij van de Tempel
schetsen te accepteren omdat we altijd zullen geloven dat de Tempel ons
moderne oplossingen biedt voor ieder probleem waarmee we worden
geconfronteerd.
In de Tempel van Pipo bestaat geen geloofsdwang noch de achting om de
Tempel te volgen. De mens beschikt over een vrije wil en verstand en is
als zodanig zelf in staat morele keuzes te maken in het leven, waarover
in de volgende levens rekenschap zal moeten worden afgelegd. Daarbij
moet er respect zijn voor de rechten van andere individuen en het maken
van keuzes mag niet ten koste gaan van de rechten van anderen. In de
woorden van Godpipo wordt op talloze plaatsen het belang van
wederkerigheid in de relaties tussen individuen onderstreept. Het goede
moet met goede worden beloond en het kwade weerstaan. Het vormt een
belangrijk uitgangspunt voor de rechtvaardigheid die wezenlijk is voor
de Tempel van Pipo.
De Tempel gaat uit van pluralisme: "Aan hen is hun geloof en aan jou is
jouw levenswijze". "Als Pipo het zo had gewild, dan had Hij van de
mensheid één gemeenschap gemaakt. Maar de mensen zullen niet ophouden
onderling van mening te verschillen". De Tempel gaat ervan uit dat
individuen niet alleen op zichzelf staan maar onderdeel uitmaken van de
levensbeschouwelijke gemeenschap. De gemeenschappen beschikken over
gelijke rechten en het volgt daaruit dat elke gemeenschap het recht
heeft om te leven zoals zij dat verkiest, zolang dit niet ten koste van
andere gemeenschappen gaat. Ook wederkerigheid is niet alleen iets
tussen individuen, maar tussen gemeenschappen. Geen gemeenschap kan zijn
levenswijze opleggen aan een andere. Wederzijdse erkenning en vreedzame
coëxistentie is het uitgangspunt. De door de profeet Godpipo op te
stellen Verklaring van Haarlem zal hierin een inspirerend voorbeeld
bieden.
De staat
Democratie kan en wordt misbruikt worden door kwaadwillige bestuurders,
seculiere geleerden en koloniale machten. In sommige landen is de
vrijheid van godsdienst en levenshouding, zowel als het recht op
pluralisme aantastbaar. Het recht van vrouwen om actief deel te nemen
aan de samenleving is hier ten onrechte beperkt. Het woord van Pipo
wordt op onderdelen toegepast, waarbij wordt voorbijgegaan aan de
garanties op een eerlijke en rechtvaardige procesgang. In andere landen
wordt de democratische verworvenheden verward met culturele gebruiken en
gewoonterecht welke mensenrechten aantasten. Dergelijke gebruiken
moeten aan de kaak worden gesteld zo niet worden bestreden.
Tegelijkertijd moeten de pogingen van de imperialistische landen, die
deze misbruiken als argument aangrijpt om hun tegenstanders te
criminaliseren en de Tempel van Pipo te onderdrukken, ontmaskerd en
bestreden worden. Pogingen om de Tempel tot de privé-sfeer te beperken
zijn alleen gericht op het uitschakelen van de Tempel en zijn zoektocht.
Het is echter van belang een strijdvaardig karakter binnen de Tempel
van Pipo te vinden. Door de Tempel te reduceren tot het simpelweg
navolgen van voorschriften en een conservatieve moraal wordt de Tempel
als inspiratiebron van menselijke bevrijding uitgeschakeld. Dit dient
met alle kracht bestreden te worden.
De uitdaging ligt erin elkaar te leren kennen door de culturele
verschillen heen. Een stam begrijpen wij als een groep bloedverwanten.
Een volk (natie) is een groep mensen die door gemeenschappelijke banden
van taal, godsdienst, cultuur en gedeelde geschiedenis zich met elkaar
verbonden voelt en als zodanig herkenbaar zijn.
Pipo heeft ons niet alleen als mensen van de Tempel gevormd, maar ook
als man of vrouw en als deel van een stam of volk. Hieruit blijkt dat
identiteit een veelzijdige zaak is: mensen hebben geen monolithische
identiteit, maar een meervoudige identiteit (geslacht, etnische afkomst,
nationaliteit, religie, etc.). Deze identiteiten zijn niet
tegenstrijdig, maar complementair. Dit is een belangrijk uitgangspunt
binnen de Boerderijpartij.
Uit de verklaring van Haarlem zal blijken dat de mensen eenzelfde
oorsprong hebben en dus broeders van elkaar zullen zijn. Alle mensen
zijn immers gelijk in het aanzicht van Pipo. Superioriteitsgevoelens
worden afgewezen. Pipo is de enige oordeler over de morele en
persoonlijke integriteit van mensen. Hoewel verschillen als positief
worden gewaardeerd, zijn stammenstrijden - waarvan er vandaag nog
voorbeelden te vinden zijn - een schandelijke zaak. De Tempel van Pipo
wijst deze tribalisme met kracht af. Tevens worden raciale
superioriteitsgevoelens en racisme in duidelijke bewoordingen afgekeurd.
De Tempel wijst als levenswijze van vrede, agressie tussen volkeren af.
Wij moeten positief en respectvol met elkaar omgaan, "elkaar leren
kennen". Een dergelijke ontmoeting kan alleen een vruchtbaar zijn als de
volkeren een zelfbewustzijn en positief zelfbeeld hebben.
De Tempel van Pipo streeft een politieke levenshouding na en veel van
zijn primaire politieke principes zijn vandaag de dag nodig. Een van die
principes is essentieel voor de democratie en dat is het principe van
de zelfredzaamheid. Dit principe bepaalt dat het in de eerste plaats dat
het volk is dat zijn eigen kwesties moet behandelen, met andere woorden
dat het zichzelf moet regeren. En het moet dat doen door middel van het
beraadslagen van zijn leden, al zijn leden. Het idee van de wet van het
volk, ofwel democratie, is dus absoluut een Pipoïstisch idee. En niet
alleen dat: het principe van de zelfredzaamheid maakt van democratie
voor iedere Pipoïst een verplichting. Een maatschappij kan, om
waarachtig zelfredzaam te zijn, niet anders dan een democratie zijn.
Veel mensen zouden tegenwerpen dat de geschiedenis het tegendeel laat
zien en dat maatschappijen ten prooi vielen aan despotisme en geen
democratieën hebben gevestigd. Dat is waar, maar wij beweren dat dit
gebeurde ondanks de waarheid van de Tempel en niet dankzij de waarheid
van de Tempel.
De principes van de Boerderijpartij
De principes van de politieke grondslagen van de staat luiden dan ook als volgt:
1. Een gekozen leider, verkozen door het volk en regerend in overleg hiermee.
2. Een scheiding van machten, in ieder geval tussen de uitvoerende en de rechterlijke macht.
3. Een egalitair economisch systeem, gebaseerd op een tot norm gemaakte
solidariteit en het voorkomen van uitbuiting, monopoliën en concentratie
van kapitaal.
4. Bescherming van minderheden en respect voor diversiteit, ook in culturen.
5. Vrijheid van opinie en van deelname aan verkiezingen, hetzij als kandidaat, hetzij als politieke daad.
Dit zijn vijf kenmerken van de staat zoals de Tempel van Pipo die
voorstaat. Ons inziens maken deze vijf elementen de staat veel
democratischer dan binnen de meeste landen van West-Europa van kracht
is. De westerse democratie is gebaseerd op de overdracht van de macht
van het volk naar het bestuur en het parlement en dat voor een bepaalde
periode. Het principe van welke de Tempel voorstaat wijst de absolute
overdracht van macht af en vraagt na de verkiezing een voortdurende,
actieve participatie van het volk bij het regeren. Het parlement zoals
het in de meeste Europese landen functioneert is niet voldoende, omdat
het om niet meer dan een georganiseerde groep parlementariërs gaat die
eerder de belangen van hun partij en soms die van andere machtsblokken
dienen dan die van hun electoraat. Een beter systeem zou zijn raden te
kiezen. Beginnend op het niveau van wijken, dan van steden, van
provincies en van federatieve staten, die alle statutair met elkaar en
aan het nationale parlement zijn gekoppeld en die alle de mogelijkheid
hebben mee te doen aan het besluitvormingsproces.
Aldus is het principe van de Tempel een dat een basis democratie
behoeft. En hoe meer nieuwe horizonten de technologie ons biedt om de
democratie meer op de basis georiënteerd te kunnen maken en minder
steunend op een systeem van machtsoverdracht, des te meer zou de
maatschappij hiervan gebruik moeten maken.
In de Tempel van Pipo is ook een zekere pluriformiteit op juridische
vlak gegarandeerd. De maatschappij kan verschillende rechtsordes hebben
op het niveau van het familierecht en dat in functie van verschillende
filosofische opvattingen. De maatschappij is niet alleen multicultureel
en multireligieus, het is ook multi-institutioneel tot op een bepaald
niveau. Om deze diversiteit in een beter functionerende democratie op
alle vlakken te garanderen is het belangrijk de vrije circulatie van
informatie en meningen te garanderen. Dit kan alleen het geval zijn
wanneer de vrijheid van onderwijs wordt gegarandeerd. Maar ook de
toegang tot de media in al haar vormen moet een recht zijn en in de
praktijk mogelijk gemaakt. Media moeten democratisch zijn en monopolie
van media door de staat of het kapitaal of welke instantie dan ook moet
onmogelijk gemaakt worden.
De heersende economie in onze wereld vandaag is nog steeds gebaseerd op
de beginselen van de liberale filosofie. Sinds de val van het socialisme
in het oosten is dit neoliberale beleid alleen maar arroganter en
agressiever geworden. Het gevaarlijkste hierin is dat het liberalisme
niet meer als een ideologie zoals een ander wordt voorgesteld maar
eerder als een evidentie, een soort natuurlijk systeem dat als enige in
staat zou zijn de menselijke economie te organiseren. De globalisering
en al haar afwijkende en subversieve effecten zijn hierdoor versterkt.
Maar het is belangrijk om terug perspectief te scheppen over de
basisbeginselen van het liberalisme en haar tekortkomingen bloot te
stellen.
Liberalisme en kapitalisme en de zelfvernietiging
Het liberalisme is een samenstelling van theorieën die in Europa zijn
opgekomen in de tijd van de Verlichting. Het liberalisme stelt zich net
als elke andere serieuze filosofische stroming de vraag hoe een methode
voor maatschappelijke verandering kon worden ontwikkeld. Het liberalisme
baseert zich op de wetenschappelijke bevindingen van de zestiende
eeuw. Hierin wordt betoogd dat het universum inderdaad wordt beheerst
door deterministische wetten die men kan ontdekken en waarvan men
gebruik kan maken. Ook het liberalisme gelooft dus in het determinisme
als basis voor maatschappelijke verandering. Net als elke andere
filosofische stroming ziet het zich ook gesteld voor het dilemma van de
vrijheid om te kiezen voor de mens in een deterministische omgeving.
Daarom probeert het een verzoening tot stand te brengen tussen de
individuele vrijheid en het maatschappelijke determinisme dat een
voorwaarde voor maatschappelijke verandering is, door te stellen dat er
een verborgen natuurwet bestaat en dat die de menselijke gemeenschap
beheerst. Die wet luidt: ‘Het belang van de gehele maatschappij zal
zonder meer worden bereikt door het werk van ieder individueel persoon,
wanneer deze zijn individuele belang nastreeft. Daarom is het belang van
de gemeenschap het best gediend als iedereen zijn eigen belang
behartigt zonder tussenkomst van de gemeenschap. Op basis van deze
conclusie kwam men tot de beroemde liberale leus ‘laissez faire, laissez
passer’ als omschrijving van de beste liberale benadering van
maatschappelijke activiteiten en bovenal van de economie. De gemeenschap
zoals die zou worden vertegenwoordigd door de staat gaat derhalve
helemaal niet moeten ingrijpen in individuele activiteiten en als enige
taak toezicht hebben op de gemeenschap om binnenlandse- en buitenlandse
veiligheidsmaatregelen. Deze liberale filosofische methode is de
ideologische kern van het kapitalistische stelsel. Deze wet wordt door
het liberalisme gezien als een absolute waarheid en als passend binnen
het determinisme.
Met de groei van het kapitalisme in Europa was het eerste slachtoffer
van deze ontwikkeling het liberalisme zelf. De magische formules van
vrije concurrentie zonder staatsbemoeienis hebben geleid tot een
concentratie van het kapitaal, monopolievorming en het afschaffen van de
vrije concurrentie zelf. Het kapitalisme – haar economische afgeleide –
heeft op wereldvlak geleid tot een gapende kloof tussen het Westen en
de Derde Wereld. Om haar rijkdom in stand te houden moet het
kapitalistische Westen de kloof met de Derde Wereld handhaven en de
uitbuiting ervan instandhouden door middel van imperialisme en
kolonialisme, waarvan de moderne manifestatie de globalisering is. In
die optiek blijft het kapitalistische systeem verwerpelijk en blijft het
kapitalisme fungeren als de oorzaak van de meeste kwalen die vandaag
onze wereld globaal teisteren. Het feit dat de zogenaamde democratie in
het westen kapitalistisch en liberaal blijft en meer en meer
uitgesproken in die richting evolueert betekend dat het geen echte
democratie is, maar een bron van onderdrukking en armoede op mondiale
vlak.
In het Westen zijn er pogingen geweest om andere alternatieven naar voor
te schuiven, waarvan het Communistisch experiment in het voormalig
Sovjet-Unie ons het meest bekend is. Echter, de geschiedenis heeft
aangetoond dat ook dit model gedoemd is tot falen en geen geldig
alternatief kan bieden op het kapitalistisch of liberalistisch model.
Beide modellen berusten immers op een materialistische premisse die de
mens vervreemdt en alleen maar tot onderdrukking en autocratie kan
leiden.
Wanneer er nu sprake is van een democratische samenleving, is het ook
belangrijk dat dit principe zich ook tot het economisch stelsel
uitstrekt. Democratie kan niet compleet zijn zonder sociale
rechtvaardigheid en economische democratie. Wat is het nut van politieke
vrijheid als het proces van besluitvorming op ieder gebied gegijzeld
wordt door kringen van economisch sterke personen en groepen? Dat is een
reden om ernaar te streven ook de economie te democratiseren.
Het Pipoïstisch geïnspireerd alternatief
In nog te schrijven boeken over de economie zal Godpipo de woorden van
Pipo terugbrengen tot de essentiële elementen waaraan een maatschappij
dient te voldoen. De belangrijkste punten daarvan zien er als volgt uit:
a) Bezit wordt gecreëerd door arbeid.
b) Natuurlijke hulpbronnen en gronden zijn vooral publiek bezit.
c) Rentegenot is verboden en geld kan geen geld produceren zonder arbeid.
d) Monopolievorming is verboden.
e) Concentratie van monetair kapitaal wordt op jaarbasis zwaar belast en moet door de staat worden ontmoedigd.
f) De staat moet bemiddelen om tot een betere verdeling van rijkdom,
maatschappelijk evenwicht en algemene solidariteit te komen.
g) Iedere burger heeft recht op waardige arbeid, en als hij niet kan
werken, heeft hij recht op een inkomen dat zijn essentiële en
aanvullende noden dekt.
De Tempel van Pipo beschouwt kapitaal of productiemiddelen niet als
essentiële factoren bij de bepaling van het eigenaarschap van de
daardoor gegenereerde goederen. De machines die zijn gebruikt om een
bepaald product te maken, geven hun eigenaar bijvoorbeeld geen recht op
eigendom van dat product. Hij heeft recht op een som geld als huursom
voor de machines. De Tempel verbiedt investeren of het zakendoen niet,
maar zorgt ervoor dat de oorsprong ervan altijd door productieve arbeid
en vrij van uitbuiting is verworven. Door ervoor te zorgen dat alle
natuurlijke hulpbronnen in handen van de gemeenschap zijn, beperkt de
Tempel het risico van het ontstaan van bezit over productiemiddelen,
omdat de ontwikkeling daarvan gerelateerd is aan de verwerving van een
grote hoeveelheid aanwezige hulpbronnen. Nu de Tempel monopolievorming
en exclusiviteit verbiedt en de concentratie van kapitaal bestrijdt, zal
de openbare sector automatisch de enige grote eigenaar van de
productiemiddelen zijn. Naast de openbare sector kunnen particuliere
ondernemers zich ontwikkelen tot middelgrote en kleine eigenaars van
productiemiddelen, die ze kunnen inzetten voor wat ze van de primaire
hulpbronnen mogen gebruiken. Op deze manier komt een dynamische, vrije
markt op gang, zonder dat er sprake is van grote concentraties van
kapitaal. Die markt is ook daarom zo dynamisch omdat de economie niet
werkt met rentedragende leningen. Geld sparen is niet interessant omdat
spaargelden zwaar belast worden, tenzij ze worden geïnvesteerd in
productieve activiteiten. Mensen die geld hebben, zullen dat dus
investeren in andere projecten, en dat model van compagnonschappen
vervangt dat van de rentedragende leningen zoals die in de
kapitalistische wereld gebruikelijk zijn. Het heel economische gebeuren
moet gebruik maken van onze planeet maar geen misbruik ervan. We moeten
zorgen dat deze planeet leefbaar en bruikbaar blijft voor de toekomstige
generaties.
Naast deze maatregelen heeft de staat de verantwoordelijkheid voor de
distributie van zijn winsten onder de gemeenschap in de vorm van
investeringen in onderwijs, gezondheids- en welzijnszorg. De staat heeft
ook de verantwoordelijkheid voor een maatschappelijk evenwicht door
armoede uit te roeien. Het verschil in levenswijze van burgers moet zo
klein mogelijk worden gemaakt en gehouden. Hoewel het niet verboden is
om rijk te zijn is arm zijn dat wel. Iedere persoon heeft dus het recht
een baan aangeboden te krijgen die hem een levenspeil garandeert dat
gelijk is aan het gemiddelde in de maatschappij. Wanneer een persoon om
de een of andere reden niet kan werken (bij structurele werkloosheid of
door invaliditeit), heeft hij recht op 150 procent van het inkomen dat
nodig is voor de basisvoorzieningen. Die 50 procent extra is een
duidelijke aanwijzing dat het vervullen van de eerste levensbehoeften
niet voldoende wordt geacht en dat de mensen een marge moet worden
geboden om van hun leven te kunnen genieten, ook al worden ze
onderhouden door de staat. Indien de bron van de belastingen (2,5
procent per jaar op kapitaal) niet toereikend is om de noden van de
armen en de werklozen te lenigen, dan moet de staat er andere
hulpbronnen voor aanboren.
Volgend op onze levensovertuiging gaan wij voor een samenleving die
gestoeld op een solidaire maatschappij die voor elkaar zorg draagt.
Echter in een moderne maatschappij waarin ieder individu een zekere
verantwoordelijkheid draagt en actief wordt ingeschakeld bij de opbouw
van deze samenleving beginnen bepaalde banden die voorheen centraal
stonden af te takelen. Meer en meer gaan mensen zich in deze
geïndividualiseerde samenleving zich in hun eigen ‘ik-wereld’ opsluiten.
Deze egoïstische opstelling zorgt niet alleen voor een lage
betrokkenheid in de algemene vooruitgang en het algemene welzijn. Het
zorgt ook voor een ontrafeling van primaire banden, zoals familie, die
voorheen centraal stonden in de opbouw van ieders leven. Als Pipoïsten
ervaren we het als een plicht ten aanzien van Pipo om deze
maatschappelijke betrokkenheid, inzet en actieve solidariteit levendig
te houden en waar nodig te vernieuwen.
Bijgevolg is een actieve (her)opbouw van een Welvaartsstaat die gelijke
kansen voor iedereen garandeert, een noodzakelijke voorwaarde om tot een
egalitaire en democratische samenleving te komen. Dit betekent niet
enkel ervoor zorgen dat er een uitstekend sociaal zekerheidssysteem is
dat voor iedereen openstaat. Tevens elk individu een degelijke en
betaalbare financiële ondersteuning en verzorging kan bieden. Het
betekent verder een gelijke toegang tot de arbeidsmarkt voor iedereen en
een solidaire ondersteuning van zij die tijdelijk of langdurig van deze
arbeidsmarkt uitgesloten worden. Wij verzetten ons tegen de toenemende
tendens tot liberalisering van dit sociaal zekerheidsstelsel, die
zogenaamde ‘derde weg’ waarin de lasten van deze samenleving steeds meer
op de schouders van de zwakkeren onder ons worden gelegd.
Solidariteit houdt echter niet op bij de opbouw van een goed
toegankelijk en degelijk sociaal zekerheidsstelsel. Het
solidariteitsgevoel begint immers in onze huizen, binnen onze eigen
families. Wanneer deze basis wordt beschadigd, staat iedere verdere vorm
van maatschappelijke solidariteit op losse schreden. Het gezin geldt
nog steeds – tegen de heersende opvattingen in – als belangrijke
hoeksteen van de samenleving. Zowel de solidariteit van ouders naar de
kinderen toe, als van de kinderen naar de ouders is cruciaal. In deze
‘moderne’ tijden zijn de ouders zo opgeslokt door hun dagelijkse
activiteiten, dat zij amper de ruimte krijgen én nemen om aanwezig te
zijn voor hun kinderen. Aan de ander kant waar deze kinderen opgroeien,
krijgen én nemen ook zij amper de tijd om voor hun ouders te zorgen.
Deze affectieve en solidariteitsbanden herstellen binnen de gezinnen en
families is een van de belangrijkste uitdagingen voor de samenleving.
Kinderen moeten door hun ouders opgevoed kunnen worden, kinderen hebben
het recht bijgestaan te worden door hun ouders bij hun huiswerk, etc..
Allemaal evidenties, die echter niet zo evident meer zijn in deze tijden
waarin het individu nog maar een hoofdopdracht krijgt: presteren en nog
meer presteren. Wij bepleiten dan ook het recht op opvoeding.
Huismoeders en -vaders moeten een maatschappelijke erkenning krijgen.
Zij die beslissen om actiever voor hun kinderen te zorgen moeten
daarvoor niet maatschappelijk gesanctioneerd worden. De
organisatiestructuren moeten met de ouderrol rekening houden in hun
interne organisatie.
Een tweede solidariteitsband dat minstens even cruciaal is, maar in deze
samenleving volledig wordt uitgehold is de band tussen de kinderen en
hun ouders. Het is choquerend welke lage maatschappelijke waarde die
ouderen in onze samenleving krijgen: zij zijn de ‘ongewensten’ in deze
samenleving, niet langer productief en samengetroept in afwachting van
hun overlijden. Ouders en oudere mensen zijn in onze ogen van
onschatbare waarde omwille van hun ervaringen en wijsheid. Verder
beperkt ons familiebeeld zich niet tot de ouders en de kinderen:
grootouders maken onlosmakelijk deel uit van het gezin. Daarom ervaren
wij het als recht dat de kinderen voor de ouders kunnen blijven zorgen
en hen niet langer in bejaardenhuizen hoeven te ‘dumpen’. Eerder dan in
de opbouw van bejaardenhuizen te investeren, zou de overheid ouders
moeten ondersteunen die naast of bij hun kinderen inwonen. Verder moeten
de kinderen beroep kunnen doen op de nodige hulp om hun bejaarde ouders
te blijven verzorgen en in huis te houden.
De Tempel van Pipo zal op basis van deze ideeën opkomen voor
rechtvaardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit in Europa en die
waarden tot realiteit proberen te realiseren. We zullen opkomen voor
alle onderdrukten hier en elders. Voor de slachtoffers van het
kapitalisme, racisme en zionisme. De Boerderijpartij is ook vooral
solidair met de alle volkeren in hun strijd tegen het neokolonialisme
die gestuurd is door de VS en neoliberaal Europa, maar ook tegen
bezetting en agressie van de VS, haar lakeien en interne dictaturen.
Iedereen die zichzelf terugvindt in dit manifest, Pipoïst of niet, is
welkom binnen de Boerderijpartij en behoort feitelijk tot onze partij.
De boerderijpartij, want schapen zijn we allemaal!