19 december 2008

Globale opwarming: een leugen?

Vanochtend was het weer tijd om de doktersassistente te bellen. Tenslotte had zij mij gisteren ook volgestopt vol met goede raad over ziekten en de behandeling daarvan. Misschien kon ik vandaag wel weer een of andere wijze raad van haar los frutselen. Ik weet niet wat het was, misschien wist ze dat ik zou bellen of had ik gewoon geluk. In ieder geval kreeg ik haar bij de eerste poging al te pakken. Niet weer ellenlang bellen, bellen en bellen om afgescheept te worden met een ingesprektoon.

Ze kwam gelijk ter zake. Zoals ik al gedacht had wist ze dat ik belde, maar in plaats van over ziekten en de behandeling daarvan te praten sprak ze over de leugens die om het zogenaamde fenomeen global warming (de opwarming van de aarde)liggen. Als ik haar moest geloven is het een van de grootste leugens dat het gas CO2 dé oorzaak is voor de globale opwarming. Dit is alleen maar verzonnen om geld te slaan uit een natuurlijk fenomeen en de mensheid nog dommer te houden dan ze al zijn. "Is dit echt waar?" bracht ik uit. Ze knikte, iets wat ik door de telefoon natuurlijk niet kon zien maar ik wist zeker dat ze knikte. "Zoek het maar op... Je hebt toch internet? Er is zat informatie over te vinden." En ze hing op. Daar zat ik weer met een onbevredigend gevoel en nieuwe informatie om over na te denken.

Ik weet niet goed wat ik van de verhalen over de stijging van de wereldtemperatuur moet denken. Al van het begin der tijden ben ik niet echt geneigd om de voorgekauwde verhaaltjes over relatie tussen de uitstoot van CO2-gas en de opwarming van de aarde te geloven. Het verhaal is veel te eenzijdig om de waarheid te kunnen zijn, maar ik ben ook geen expert en helemaal geen meteoroloog. Ik kan het net zo goed gruwelijk mis hebben, net zoals iedereen dat kan. Toch wist ik niets van het fenomeen wat mijn doktersassistente "de leugen over global warming" noemde en ik besloot het inderdaad op te gaan zoeken. Internet is de bron van alle informatie en ook hierover is blijkbaar genoeg te vinden.

Alleen vind ik weinig achtergronden die de theorie over de leugen staven. Veel mensen spreken over de onzin die om het CO2-gas hangen en dat het absoluut niet de oorzaak van de opwarming is. Meeste site noemen de straling van de zon als belangrijkste oorzaak, maar nergens kan ik dit gestaafd zien met mooie schema's en statistieken. Niet dat dit ook maar iets hoeft te betekenen. Als het inderdaad een grote leugen is, welke is verzonnen door regeringen en achterliggende groot-industriëlen dan is het logisch dat de tegenstanders totaal geen grond krijgen om hun theorieën te staven. Het zegt dus niets dat er geen wetenschappelijke verhalen te vinden zijn. Er zijn wel genoeg verhalen van wetenschappers die tegengekomen zijn op hun eerdere meningen over de opwarming van de aarde. Daarbij is de documentaire van Al Gore zo vreselijk eenzijdig opgesteld dat het gewoon té gemakkelijk is. Dat zijn levenshouding en omgang met CO2-uitstoot ook totaal in strijd met wat hij wil uitdragen dat ik hem weiger te geloven. Laten we hem maar in zijn eigen, flink opgewarmde sop gaarkoken.

Het blijft wel een feit dat ons klimaat de afgelopen jaren ingrijpend veranderd is. Het is ook warmer geworden, maar aangezien de geschiedenis van de aarde fluctuaties schijnt te vertonen is het blijkbaar een natuurlijk fenomeen. Ik kan er niets anders van maken, maar waarom dan toch die oorlog tegen de uitstoot van CO2-gassen... Laat ik eens een theorie van mijn kant de wereld in helpen. Misschien heeft het alles te maken met het feit dat onze fossiele brandstoffen aan het opraken zijn. Toevallig de grootste bron van CO2-uitstoot. Daarbij zijn de fossiele brandstoffen (zoals olie) voor het grootste gedeelte in handen van megalomane idioten en minder westers-gerichte landen dus lijkt het zaak om een alternatief te zoeken. Dat alternatief zal op het gebied van duurzame energieën liggen. Tenslotte raken die nooit op, kan iedereen er gebruik van maken en is het overal op te wekken. Alleen zijn de investeringen om duurzame energieën op te wekken nogal hoog. Misschien gaat voor niets de zon op, het kost wel wat om de zonnestralen om te zetten naar energie. In ieder geval meer dan het verbranden van wat fossiele brandstoffen, tenminste dat idee is in mijn hoofd gegroeid.

Zou het dan kunnen dat men probeert een gedachtenverandering op te roepen door te beweren dat het klimaat naar de klote gaat omdat wij fossiele brandstoffen blijven gebruiken. Brandstoffen die langzaam opraken en daardoor steeds meer een afhankelijkheid-positie zullen oproepen, maar aan de andere kant ook makkelijk te winnen brandstoffen en daardoor moeilijk op te geven. Het zou zo maar kunnen. Ik wil er best in gaan geloven. Het is dat of er zijn gewoon mensen die proberen ontiegelijk veel geld te verdienen met natuurlijke processen, zoals de huidige opwarming van de aarde. Als het weekend niet voor de deur stond zou ik het de doktersassistente kunnen vragen. Misschien dat zij nog een interessante theorie had om die van mij gruwelijk onderuit te halen. Ik ben tenslotte geen wetenschapper en zij heeft een vak geleerd.

Geen opmerkingen: