18 september 2009

Shockeren op het internet

Op een willekeurige doordeweekse dag sta ik te wachten op Amsterdam Sloterdijk tot mijn bus eindelijk gaat vertrekken. Zoals gewoonlijk gebeurt er weinig en ben ik niet de enige die verveeld staat te wachten op de dingen die komen gaan. Ik kijk rustig rond, observeer de mensen die om mij heen verzameld staan en zie opeens een man die mijn aandacht trekt.

Niet dat hij letterlijk mijn aandacht zoekt, maar door zijn bewegingen en gedragingen kan ik niet anders dan hem omzichtig aan te staren. Hij viel mij op doordat hij nogal expressief met zijn arm stond te zwaaien. Alsof hij wilde zeggen dat hij het absoluut niet gedaan had en dezelfde gezichtsuitdrukking erbij trok. Dit deed hij enkele keren achterheen, zwaaide vervolgens met zijn andere arm en voor ik het goed en wel door had hing zijn tong uit zijn mond. Hij stak letterlijk zijn tong uit zijn mond om deze gedurende vijf seconden te laten hangen en als een Maori rond te kijken.

Hierna herhaalde hij nogmaals zijn hele ritueel van ontkennende bewegingen, gezichtsuitdrukkingen en hard zwaaien naar niemand in het bijzonder. Even dacht ik erover om de man te filmen, al waren er twee problemen die dit idee in de war schopte. Ten eerste heb ik helemaal geen camera om films mee te maken. Daarbij vind ik het nogal getuigen van zeer slechte smaak om iemand op zijn uiterlijkheden te veroordelen en zelfs te filmen. Het filmpje zou toch op het internet verschijnen ter vermaak van een ieder en mijzelf. Met één blik in de ogen van de man kreeg ik al inzicht in het probleem van de man. Het werd mij duidelijk dat de goede man last heeft van een zeer expressieve vorm van Gilles de la Tourette. Weer een reden om geen films van de man te maken. Het hebben van deze stoornis is al erg genoeg en ik voelde een bepaalde mate van trots dat hij toch de buitenwereld tegemoet treed.

Maar nu heb ik nog steeds geen filmpje om te laten zien. Beeldmateriaal om een ieder mee te plezier of juist te shockeren. Daarom heb ik vandaag voor het laatste gekozen, een filmpje om mee te shockeren. Nu weet ik dat het volgende filmpje absoluut als schokkend ervaren zal worden. Zelfs ik heb het niet afgezien en ik kan werkelijk heel veel hebben, maar blijkbaar heb zelf ik mijn grenzen (gelukkig maar) Geheel ter informatie, ik heb het filmpje bekeken tot het moment dat iemand een beitel op zijn vinger zet om deze vervolgens af te hakken. Nu weet je ook een beetje wat je te wachten staat, want ik maak geen grapje dat het schokkende beelden bevat. Misschien is het volgende daarom een beetje overbodig, maar ik vind een waarschuwing wel op z'n plaats. Het volgende filmpje bevat bloed, open wonden en meer van dat soort dingen. Dat het totaal niet veilig voor op het werk is lijkt mij nogal logisch.

Bij deze ben je gewaarschuwd! Persoonlijk kijk ik het filmpje niet meer, maar omdat ik het tijd vind om weer iets te delen met de mensheid zet ik het neer. Ik maak er verder ook niet te veel woorden meer aan vuil, hier is Het Meest Schokkende Filmpje Ooit Gezien. De titel is overigens niet door mij verzonnen, maar de beelden zeggen genoeg. Veel plezier ermee of juist niet. Ik denk dat je uiteindelijk gewild had dat je niet zo nieuwsgierig was. Weet je dat ook weer.

Geen opmerkingen: