6 november 2008

Oorlog makkelijk gemaakt

Om toch nog even door te gaan over de Amerikaanse politiek en waarom Obama nooit de messias zal worden die iedereen in hem denkt te zien moet ik nog even het volgende kwijt. Vorige week zag ik op de Canvas (belgische televisie voor wie niet weet wat de Canvas is) de documentaire Why we Fight over de relatie tussen de industrie en oorlogsvoering an sich. Ik vond het best een leerzame documentaire omdat het eens de wijze van oorlogsvoering op een hele andere manier belicht. Het laat namelijk vrij expliciet zien wie er allemaal garen spinnen bij het voeren van oorlog en eigenlijk het grote geld verdienen over de ruggen van anderen. In dit geval verdienen ze letterlijk geld over de ruggen van anderen aangezien ze spullen verkopen die het doel hebben mensen te doden. Maar goed, een documentaire over de wapenindustrie die nauwe banden heeft met de grootste opdrachtgever in de vorm van de Amerikaanse regering is allemaal best aardig, maar iets nieuws leerde ik er eigenlijk niet van. Ik wist best dat er figuren in de Amerikaanse regering zitten die héél erg rijk worden van de oorlogen die Amerika overal in de wereld aan het voeren is. Niets nieuws onder de zon.

Maar gisteren zag ik op dezelfde Canvas de documentaire "War made easy" en dat vond ik wel heel ontluisterend. Zo ontluisterend dat ik vind dat iedereen deze documentaire moet gaan kijken en daarom speciaal voor jullie de documentaire in zijn geheel zoals deze te vinden is op Google-video. Gaat dat zien, gaat dat zien en dan mag je van mij een mening vormen. Ik heb mijn mening al gevormd en eerlijk gezegd ben ik nogal benieuwd naar die van jullie. Kijk maar eerst de film.





Ik mag graag lezen wat je ervan mag denken, maar nu ben ik weg aan het gaan om later vanavond weer thuis te zijn. Veel plezier met je gedachten.

Geen opmerkingen: