16 mei 2008

Geuren en persoonlijke hygiëne

Terwijl vanochtend de wekker afging kwam er een lucht van frituren en frikadellen door het open raam naar binnen drijven. Ik snoof de lucht even flink op waarna ik mijzelf naar beneden spoedde om de plots opkomende honger te gaan stillen. Niet dat ik ook maar in enige mate trek in een frikadel had op dat moment, maar de geur deed mij watertanden naar iets te eten. Het was duidelijk dat ik flinke honger gekregen had na een nacht slapen in deze etensluchten. Hierbij wil ik wel even toevoegen dat het de hele nacht liggen slapen in de geur van frikadellen en frituur in het geheel een aanname is en ik het absoluut niet hard kan maken. Feit is wel dat ik vanochtend wakker werd met de geur van frikadellen in mijn neus en ik honger had. Een en twee maakt al snel een complete som.

Een boterham of twee verder nam ik de eerste slok van mijn koffie. Niet veel later werd er aan de deur geklopt, mijn twee telgen stonden voor de deur. Ik was al bezig mijzelf te verheugen op een heerlijk weekend met mijn jongens en dat kon mij niet vroeg genoeg gebeuren. Ik deed de deur open en verwachtte naast mijn jongens een flinke extra vlaag frikadellen-lucht op te kunnen snuiven. Wat werd ik bedrogen, mijn jongens stonden natuurlijk wel voor de deur maar de geur van frikadellen stopte bij mijn drempel. Buiten was totaal niets te ruiken. Geen frituurlucht, noch de lucht van frikadellen... Ik vroeg me opeens af of de lucht bij mijzelf vandaan kwam, maar voor ik me daar verder op kon gaan richten was het zaak om eerst de telgen op school te krijgen. Eerst moest dat hoofdstuk afgerond worden voordat ik verder kon gaan aan de volgende. Het frikadellenlucht-mysterie zou even een half uurtje moeten wachten.

Gelukkig kan je onderweg ook nadenken en al snel kwam ik op het onderwerp "persoonlijke hygiëne" terecht. De verzorging van het lichaam door deze regelmatig te wassen, netjes bij te knippen en gekapt de wereld over laten gaan. Dat waren de onderwerpen waar ik onder het wandelen over aan het nadenken was. Uiteraard geheel buiten de gesprekken die ik op dat moment aan het voeren was gerekend, maar dat lijkt me nogal logisch. Zo weet ik dat er mensen zijn die geheel onpasselijk worden als ze mensen hun nagels zien knippen. Ergens ben ik het hier ook wel mee eens. Niet dat het ranzig is om iemand de nagels te zien knippen, maar ik heb wel een mensen gezien die overal en nergens de schaar in de nagels zetten. Het ergste wat ik ooit meegemaakt heb was een man die midden in een goed gevulde trein de nagels met veel geklik begon te wieken. Hierdoor heb ik ooit besloten om nooit ergens anders dan in de bescherming van mijn eigen woning mijn nagels te knippen. Waarom iemand in godensnaam in een openbare gelegenheid zichzelf bezig gaat houden met persoonlijke verzorging en hygiëne is mijn nog steeds een raadsel, maar daar wil ik niet eens over na gaan denken.

Voor je het weet zie je voor het geestesoog mensen verschijnen die bezig zijn om de lichaamsbeharing te verwijderen. Toevallig iets wat ik ook vrij ranzig vind.... Ik bedoel dan vooral de lichaamsbeharing zelf, niet het verwijderen daarvan maar dat neemt niet weg dat je dit niet in het openbaar gaat weghalen. Overal zit wel haar, op het hoofd, de armen, benen en op andere plekken die je zelf ook wel kan verzinnen. Nu ben ik zelf gezegend met een zeer lichte beharing in de zin dat ik bijna nergens last van haargroei heb. Het enige "vreemde" haar dat ik bezit is een soort matje op mijn tenen en een lichte beharing op de kuiten. Verder ben ik zo goed als kaal te noemen en dat is geheel puur natuur. Hier ben ik wel blij om, straks had ik mijzelf dagelijks moeten bezighouden met het verwijderen van ongewenste lichaamsbeharing. Borsthaar bijvoorbeeld, dat vind ik zo ranzig dat zelf de aanblik ervan mij al misselijk maakt. In het openbaar ben ik dan ook absoluut geen voorstander van borsthaar. Dat spul moet met harde hand uitgerukt worden, maar dan wel in de prive van de eigen omgeving. In het openbaar moet het gewoon bedekt blijven voordat het verwijderd kan worden. Overige beharing mag in mijn ogen wel, maar als ik het niet hoef te zien zal ik er niet rauwig om zijn.

Toch is er niemand die doodleuk de benen gaat harsen in een openbare ruimte, terwijl het knippen van de nagels gewoon normaal gevonden wordt. Ik snap het niet, beide zijn zaken die je niet doet waar volstrekte vreemden bij zijn. Ik zie mijzelf ook niet allerlei lichaamsbeharing verwijderen waar jan en alleman bij zit. Ten eerste gaat het niemand wat aan en daarbij wil ik niet overal gedeelten van mijzelf achterlaten. Ik knip mijn nagels dus ook absoluut niet in het openbaar, maar dat is ook logisch als je het zelf niet vind kunnen.

Nee, persoonlijke hygiëne is een vreemd iets. Het is voor iedereen anders, maar over één ding is iedereen het eens. Wanneer je jezelf in het openbaar begeeft dien je lekker te ruiken. Een ranzige lucht om iemand heen is iets wat totaal niet kan, wat niet getolereerd wordt. Maar dan mag je toch weer niet met parfummetjes gaan lopen rond sproeien terwijl je jezelf in een openbare ruimte bevind. Ook dat hoort in de prive van thuis te gebeuren en daar ben ik het ook geheel mee eens. Ik ben namelijk ook niet wereldvreemd of andersdenkend.

Geen opmerkingen: