11 juli 2013

Een mooi aanbod van Flexkom Nederland

Iedereen kent de gevleugelde woorden "Ben je op zoek naar werk of een nieuwe baan, maak een Linkedin aan!" Nu ben ik al heel lang op zoek naar een nieuwe baan, of eigenlijk een nieuwe uitdaging om mijn tanden flink in te laten zinken, dus ik heb al enkele jaren een account op LinkedIn. Altijd wordt het weggezet als het stuk sociaal media dat de professionele beroepsbevolking nog miste, maar tot op heden heb ik het nut van LinkedIn nog niet gevonden. Ik denk ook dat het vooral prettig is voor werkgevers. Ze kunnen in één oogopslag je professionele carrière napluizen en tevens zien met wie je allemaal geassocieerd wil worden. En daar zie ik dan weer wel het voordeel in, alleen heeft het voor mij geen echte toegevoegde waarde. Het is wel de reden dat ik mijn LinkedIn-account in leven laat en bij tijd of wijle een update geef.

Toch gebeurt er wel eens iets op LinkedIn. Gisteren kreeg ik weer een uitnodiging om met iemand te connecten (of hoe dat ook heet). Iemand die ik totaal niet kende of zelfs een gemeenschappelijke kennis met mij had. Zijn profiel zag er wel aardig gelickt uit, mooie teksten en een goed persoonlijk verhaal. Via deze man kreeg ik een geweldig aanbod toegestuurd in mijn mailbox, vlak nadat ik hem toegevoegd had aan mijn bescheiden netwerk. Een mooi verhaal en een directe link naar een youtube-filmpje, alleen werd nergens in de mail verteld wat het aanbod precies inhield. Door op de link naar het filmpje te klikken kwam ik er pas achter dat het om een organisatie genaamd Flexkom Nederland gaat. Uit de mail begreep ik wel dat het een aanbod is om hun product aan de man te gaan brengen, alleen wat dat product dan weer is... Ik heb nog steeds geen flauw idee. Het enige wat ik leerde was dat het om een volledig revolutionaire manier van marketing zou gaan en dat je er heel veel geld mee kan verdienen.

Laten dat nu precies twee dingen zijn waardoor ik besluit eerst te kijken naar wat het is, voordat we überhaupt vervolgstappen gaan nemen. Het is hartstikke leuk dat je uitgenodigd wordt om naar een bijeenkomst te komen, waar alles uit de doeken wordt gedaan, maar dat zijn verkooppraatjes. Op die bijeenkomsten spreek je alleen maar mensen die dit product (wat het ook mogen zijn) verkopen. Mooie praatjes, gouden bergen en geen kritisch geluid. Ik acht de kans groot dat je op deze bijeenkomsten alleen de geweldige voordelen van dit "revolutionaire product" zal horen. Nadelen? Die zijn er niet of ze zullen klein genoeg zijn om te verwaarlozen. Dit alles schiet door mijn hoofd, nadat ik de mail nogmaals had gelezen en nadat ik het filmpje had bekeken. Veel wijzer werd ik daar ook niet van, dat filmpje. Prachtige woorden, mooi verhaal, maar wat precies het idee is en wat je zou moeten gaan verkopen... Ik heb nog geen idee.

Gelukkig is google (de zoekmachine) iedereen zijn vriend. Een korte zoektocht op "Flexkom Nederland" bracht mij gelijk op een draadje op het Tros Radar forum, iets wat je met een gerust hart als betrouwbaar kan beschouwen. Een forum van een consumentenprogramma, ook nog een zeer kritisch consumentenforum, kan zeer nuttige achtergrondinformatie opleveren. En in het geval van Flexkom Nederland was dit ook het geval. Het draadje bevatte niet veel informatie, behalve dat het hier om een piramidespel-achtige constructie zou gaan. Het was niet helemaal hetzelfde, maar het bleef een schimmige manier van bedrijfsvoeren dat Flexkom er op nahoudt. De algemene tendens was zover mogelijk bij dit bedrijf vandaan blijven.

Nu ben ik niet voor één gat te vangen en wil ik ook niet op basis van één kritisch draadje op een consumentenforum mijn mening vormen, dus keek ik even verder. Uiteraard kwam ik een hoop referenties tegen naar de websites van Flexkom zelf, van Flexkom Nederland tot Flexkom weet ik veel waar en zo verder. Sites die mij niet veel verder hielpen, alleen beloftes van gouden bergen en geen uitleg hoe die bergen gebouwd zouden moeten worden. Alleen tussen deze wirwar van Flexkom-websites kwam ik dit blog van ene Wouter Hol tegen. Hier las ik een heldere uitleg waarom Flexkom een piramidespel-achtge constructie erop nahoudt en vooral waarom je nooit met dit soort mensen in zee moet gaan. Het waren geen feiten die ik nog niet wist, als je puur naar piramidespellen kijkt maar met Flexkom in het achterhoofd was het zeer verhelderend.

Toch was dit niet hetgeen wat werkelijk overtuigde. In de commentaren onder het blog van Wouter Hol komen ook enkele "gebruikers" van het Flexkom-product aan het woord en laten zij precies degene zijn waardoor ik nooit met deze organisatie in zee zou stappen zijn. In het blogverhaal wordt een hele heldere uiteenzetting gegeven waarom de schrijver vind dat je niet met Flexkom in zee moet gaan. Hij geeft voorbeelden, feiten en komt met links naar de sites waar hij zijn informatie vind. Helder, fijn en onderbouwd. Zoals het ook hoort. De "gebruikers" van Flexkom gedragen zich daarentegen als gelovige mensen. Zij hebben het licht van Flexkom gezien en iedereen die dat niet ziet is ziende blind. Nergens wordt een feit weerlegd , behalve met de woorden "dat is niet waar" of "" je hebt het niet goed gelezen".. Precies zoals een gelovige zou doen. Ze kunnen niet uitleggen waarom ze geloven, dus gaan ze het jou kwalijk nemen dat je niet meegaat in hun denkwijze. En omdat je niet meegaat zie je gewoon niet wat zij zien. Je moet geloven om te zien. Iets wat leuk is als het om een geloof gaat, maar in financiële kwesties zal het je alleen maar geld kosten. Het is ook uitermate dom, maar dat moet ook iedereen voor zichzelf weten.

Het waren in ieder geval de reacties onder het blog van Wouter Hol dat mij voor de volle honderd procent duidelijk maakte dat ik hier te maken had met een oplichterspraktijk. Ook nog een zeer goed georganiseerde oplichterspraktijk, want ze hadden dit Flexkom al in meerdere landen uitgerold. Daarnaast hebben ze ook een ijzersterk verhaal, waar je zonder een beetje nadenken echt niet doorheen zal prikken. Het klinkt ook werkelijk mooi, een beetje té mooi. Maar zoals met alles wat (te) mooi klinkt is het ook echt gewoon te mooi. Een luchtkasteel dat je nog zelf moet bouwen ook, uiteraard nadat je de beoogde investeringsgelden op rekening van Flexkom hebt gestort. Geld zal je er ook niet mee gaan verdienen, behalve als je degene bent die deze organisatie in het leven hebt geroepen. De mensen achter Flexkom zullen er best rijk van worden, als ze dat al niet zijn. De mensen die investeren in dit bedrijf, die denken een product te gaan verkopen zullen bedrogen uitkomen. Hun investering is verdwenen en uiteindelijk heb je een hoop tijd gestoken in iets dat nooit bestaan heeft.

Al levert het wel een mooi verhaal op. Ten eerste voor Wouter Hol als waarschuwing tegen dit soort praktijken, iets waar ik ook helemaal achter sta. En voor mij levert het weer een reden op om een stuk tekst te typen. Enerzijds om de mensen te waarschuwen niet in zee te gaan met mensen die je gouden bergen beloven op een uitermate vaag, schimmig verhaal. Anderzijds omdat ik toch niets beters te doen heb naast mijn zoektocht naar een nieuwe uitdaging. Dus als je nog iets weet..


11 opmerkingen:

Unknown zei

Informatie van Wouter Hol over FlexKom. Laat me niet lachen. Hij is nog nooit op een presentatie geweest en weet je ook aan de andere kant niet te vertellen waar je dan wel geld kan gaan verdienen. Ik heb het niet zo op mensen die hun frustratie via internet willen delen.

Unknown zei

Laat me niet lachen. Informatie van Wouter Hol, hij is nog nooit op een presentatie geweest en weet ook niet te vertellen waar je dan wel geld kan verdienen. Ga niet af op info van gefrustreerde mensen die hun tijd verdoen aan het negatief maken van diverse organisaties, daar zij zelf nergens voor gaan en dus ook nooit kunnen vertellen hoe je succes kunt hebben in het leven.

Godpipo zei

Dus alleen mensen die op een presentatie komen hebben de juiste informatie. Dat is natuurlijk klinkklare onzin, de informatie die Wouter Hol in zijn blog verstrekt is onderbouwd en verwerkt in een logisch verhaal.

Iets wat ik dat Flexkom nog steeds moet zien doen, want zelfs hun informatie op het internet is zo schimmig als het product dat ze schijnbaar verkopen. Als je daarmee in zee gaat, op basis van die uitermate schimmige informatie dan zal je zeker geen geld verdienen. Je zal hoogstens een hoop geld verdienen en een flinke desillusie rijker zijn.

En ga nu niet roepen: "Kom maar naar een bijeenkomst!" want zolang je informatie-voorziening online niet op orde is zal de informatie op o'n bijeenkomst ook niet in orde zijn. Ik zeg niet dat Flexkom aan oplichting doet, maar wel dat Wouter Hol het bij het rechte eind heeft (naast een goed onderbouwd stuk erover schreef)

Martin zei

Vreemd, dat je nog steeds niet weet wat Flexkom wil gaan doen. We zijn zo te zien aan je blog al weer een paar maanden verder, maar Flexkom is nog steeds (ondanks Wouter) groeiende. En dat moeten we ook, willen we in oktober op de markt komen. Waarmee? Flexkom gaat het MKB koppelen in het grootste netwerk ooit. Hierdoor wordt het MKB sterk en is dan opgewassen tegen multinationals en de e-commerce. In mijn ogen een nobel streven. Dat de achterban daarmee in een "piramidevorm"geld verdient, daar heeft het MKB niets mee van doen. Uiteraard betalen ze een gedeelte aan Flexkom, maar ze krijgen er ook veel voor terug, zoals een terugverdienmodel, besparing op marketing door middel van diverse social media platvormen, Gps, waardoor de klant ze makkelijker kan vinden. Uiteindelijk zal zelfs de multinational gebruik willen maklen van de diensten van Flexkom. En waar gaat dat geld naar toe, want ze moeten daar wel voor betalen, juist naar het MKB. Zo profiteerd het MKB van de grote jongens ipv nu andersom is.

Godpipo zei

Het zal mij benieuwen, Martin. Tot nog toe zie ik weinig voordelen in wat Flexkom te bieden heeft en heeft het in mijn ogen nog steeds teveel het idee van een mooi-verhaal-waar-nooit-iets-uitkomt gehalte.

Macht weghalen bij de multinationals is alleen maar mooi, alleen hoe Flexkom daar inpast.. dat blijft schimmig en onduidelijk. We wachten rustig de officiële lancering af. Misschien dat het iets meer duidelijkheid zal scheppen, maar aangezien tot nog toe alleen vage verhalen en gouden bergen beloofd worden heb ik er een hard hoofd in. Tot nog toe: veel woorden, geen wol!

Unknown zei

Ik ben twee keer bij een FlexKom presentatie geweest. Eerst moesten de mensen voor het Global pakket 1490 euro betalen plus 150 euro eenmalige adminstratiekosten. Toen ik later weer ging was het ineens 1650 euro plus 150 admin. kosten Dat is al 1800 euro. Het was dus duurder geworden. Nu moeten ze ineens een upgrade doen van 800 euro om in het global plus pakket te komen men werd onder druk gezet binnen korte tijd dit te doen. Je had vrijwel geen keuze om bijvoorbeeld te blijven in het pakket van 1800 euro anders zou het je zelfs geld kosten. Mensen werden gepushed om te upgraden en ondertussen is Nederland nog steeds niet opengegaan en sommige mensen die al een jaar geleden betaald hebben wachten nog steeds op de grandopening. Fase 3 is nog niet eens begonnen en pas bij fase 4 gaat het echt starten. Eerst zou FlexKom in april in Nederland opengaan en daarna in Oktober. Wanneer je niet meedoet verklaren mensen die er wel inzitten je bijkans voor gek. Men is alleen maar uit op je geld. Ik ken dit systeem en deze methode. Dit doet mij denken aan Titan destijds en Eurostar wat hier in Nederland al bj de wet verboden was daarom veranderde ze steeds van naam. Daar gingen de prijzen ook steeds omhoog. En was ook niet duidelijk wat nu het product was. Ik adviseer de mensen terplekke niet doen. Ik ken mensen die geld moeten lenen om die upgrade van 800 euro te doen dit kan daarom absoluut geen zegen van God zijn. Ik krijg er tranen in mijn ogen van als ik dit hoor. Titan kwam toevalliger wijs ook uit Brazilie. Ik was bij de presentatie en ik wist genoeg..... Pas op! En voor de mensen die er al inzitten, die zitten al in het systeem en dan is het moeilijk om nog te stoppen als je er eenmaal inzit.

Anoniem zei

Martin, dat Flexkom een dekmantel is voor een piramidespel daar heeft het MKB alles mee van doen. Zij worden lastig gevallen door wanhopige mensen onderaan de piramide van Flexkom. Die mensen willen hun aan Flexkom betaalde centjes terug verdienen, koste wat kost. Echter kan Flexkom niet leveren. Er is geen techniek, de app is waardeloos, de POS systemen zijn goedkope chinese tablets, het hele rekenmodel van Flexkom zit slechter in elkaar dan een gemiddelde complottheorie van Niburu en vrijwel alle vertegenwoordigers zijn domweg geil van geld maar verder volledig onervaren en ongeschikt. Zoek de achtergronden van een willekeurige licentiehouder maar eens op, het zijn stuk voor stuk mensen die daadwerkelijk denken dat ze gratis geld (ze noemen dat passief inkomen) zullen krijgen als ze even een paar winkels aansluiten. Ik ben zo vrij geweest om de eerste de beste licentiehouder die ik zo zie, namelijk Jan van Eijk, eens op te zoeken. Volgens zijn website http://www.businessconsultancy.nl/ is hij consultant die mensen financieel onafhankelijk maakt. Even het adres van zijn bedrijf intypen in google laat zien dat hij is gevestigd in een sociale huurflat. Ironisch, niet? Adviseer je mensen over hoe ze over veel geld kunnen beschikken, zit je zelf in een huurflatje. Je zou op zijn minst een dikke villa verwachten bij iemand die financieel vrij is, toch? Ben benieuwd wat deze meneer zou adviseren als je bij hem komt voor advies om financieel vrij te worden. Je moet dan vast ook mee doen aan Flexkom. Vangt meneer van Eijk gelijk commissie voor het aanbrengen van een nieuw lid. Slim hoor.

Met zo'n leger aan naar geld hunkerende wanhopige mensen die Flexkom aan de man moet brengen bij de bakker en de slager gaat Flexkom gegarandeerd onderuit, zelfs al zou de techniek en software van Flekxom wel bestaan.

Nuchtere Jaapie zei

Pure scam

Heb zelf een presentatie van FlexKom bij mogen wonen. 1,5 uur lang werd er gesproken, door een of andere CEO uit Turkije, over dat de hele zaal wel eventjes passief miljonair zou worden. Uiteraard krijg je ook wel even een Mercedes cadeau op de lange termijn. Daar staat wel tegenover dat je een Gold pakket moet kopen á €1600,-, waarbij je vervolgens een team moet opbouwen van mensen. In de zaal zitten uiteraard een groot aantal mensen die hier reeds mee begonnen zijn, en deze mensen willen allemaal maar wat graag 5 minuutjes van jouw tijd.

Ik heb zelf weinig verstand van dit soort bedrijven. Ben er dus even rustig over na gaan denken, en heb het binnen naaste kring besproken. Iedereen zei meteen hetzelfde; 'Piramidespel'. "Als het te mooi is om waar te zijn, dan zal dat ook wel zo zijn".

Inmiddels zijn we enkele maanden verder en heeft FlexKom nog steeds niks officieel uitgerold in Nederland. Ik ken meerdere personen die er wel ingestapt/ingestonken zijn. Deze zijn stuk voor stuk overtuigd van 'pure scam'. Hun €1600,- is verdampt. Verdwenen in de broekzakken van enkele duistere (Turkse) figuren. Grappige kanttekening is dan ook dat geeneen Turkse zakenman/vrouw, woonachtig in Turkije, bekend is met FlexKom (heb er 14 gesproken).

Er zullen vast mensen zijn die ervan overtuigd zijn dat FlexKom WEL succesvol zal blijken. Ik nodig u dan ook uit om hieronder uw mening te geven op bovenstaande, mijn mening te ontgronden of mij voor gek te verklaren.

Nuchtere Henkie zei

Reacties van Flexkommers zullen niet meer komen. Inmiddels is Flexkom in nederland ingestort.

Het handjevol licentiehouders dat hoop blijft houden, wordt opnieuw gevraagd grote sommen geld te betalen, ditmaal in de vorm van het aanschaffen van de POS systemen die vervolgens 'gratis' bij winkeliers moeten worden geplaatst. Er worden bijeenkomsten georganiseerd waarbij de licentiehgouders ook hun 'warme contacten' kunnen uitnodigen, die ook worden verleid om in deze apparaten te investeren (399 euro per stuk, de hardware is een paar tientjes waard).


Zie de site van materiedeskundige Wouter Hol, die een kritisch en goed onderbouwd blog heeft gewijd aan de praktijken van Flexkom:

http://wouterhol.nl/het-piramidespel-van-flexkom/comment-page-14/#comment-4277

Rechtsraad zei

Namens nu al tientallen gedupeerden zal Rechtsraad.nl een rechtszaak beginnen tegen Flexkom Holding AG om te pogen hun geld te recupereren. Iedereen kan meedoen; in Nederland zijn er 600 gedupeerden, in totaal 40.000. Op de site van Rechtsraad kun je je laten registreren; er zijn geen kosten aan verbonden, pas als later namens alle gedupeerden (gedeelde kosten) de rechtszaak begint, staat het je vrij om te kiezen om mee te doen. Nu registreren is informatie, geen verplichtingen.

Scamtracker zei

Pa op voor Rechtsraad.nl Hier zit de beruchte oplichter Abraham Hulsebos achter. Hij probeert alle Flexkome gedupeerden nog een een keer op te lichten, door ze voor te speiegelen dat hij een juridisch bureau heeft en een rechtzaak tegen Flexkom gaat beginnen. Dat zal niet gebeuren en hij zal er met de inschrijfgelden van door gaan. Dit is een zgn reload scam. Niet ingaan op Rechtsraad!