2 december 2012

Opinie: tevreden met wat je hebt

Alsof het een oosterse wijsheid is gooien mensen die zich aangemerkt hebben als "wereldverbeteraars" je constant voor de voeten dat je tevreden moet zijn met wat je hebt. Niet veel langer daarna gooien ze erachteraan dat je dan pas echt gelukkig kan worden, want het constante streven naar spullen, kennis en wetenschap leidt af van het ware leven. Zeggen ze.

Ik moet de eerste oosterse wijsheid die roept dat je tevreden moet zijn met wat je hebt nog vinden. Al ben ik gelijk de eerste die zal toegeven dat ik ook niet gezocht heb naar deze zogenaamde wijsheid uit het oosten. Ik ga het ook niet doen, elke vorm van wijsheid die zoiets beweerd is in mijn ogen helemaal geen wijsheid maar een nieuwe manier om mensen te onderdrukken. Het komt neer op een verkapte vorm van hersenspoelen, waarbij we langzaam verzocht worden te stoppen met nadenken. Je kan net zo goed zeggen dat het God's wil is dat je in deze situatie zit en zolang je op God vertrouwd het allemaal wel goed zal komen. Wees tevreden met wat je hebt!

Laten we eens de gevolgen van deze zin bekijken. Stel we zouden van het begin af aan tevreden geweest zijn met wat we hebben. Nooit meer dromen van een beter leven, een mooiere auto, meer geld of gewoon een extra stukje vlees op de boterham. We zijn tenslotte tevreden met wat we hebben. Voor veel mensen zou het leven een stuk makkelijker worden. Zij hoeven niets meer te doen. Een dokter hoeft geen mensen meer te genezen, want de mensen die ziek zijn moeten maar tevreden zijn met wat ze hebben. Op zoek gaan naar een geneesmiddel voor kanker? Waarom zouden we? Je kan ook tevreden zijn dat je een dodelijke ziekte hebt en het leven dat je voor de ziekte hebt gehad hartstikke mooi was. Wees maar tevreden met wat je hebt! En de dokter kan iets anders gaan doen met het leven, tevreden zijn met het leven dat gegeven is. Niet dat we weten wie dat leven gegeven heeft, maar we zijn tevreden met wat we hebben.

Reizen naar de maan? Naar Mars? Dat gaan we natuurlijk helemaal niet doen, We zijn tevreden met onze plaats op aarde. Ergens anders hoeven we helemaal niet heen. We kunnen de hele wetenschap best op een hoop gooien en de brand erin zetten. Wetenschap is alleen maar een streven om alles wat we nu hebben te verbeteren en dat kan natuurlijk niet. Je moet tevreden zijn met wat we nu hebben. Überhaupt mag je blij zijn dat we zoveel zaken hebben kunnen creëren voordat we gedwongen werden tevreden te zijn met wat we hebben. Vroeger mocht het, streven naar meer/mooier/beter/grootser, maar nu is het genoeg. Je hoeft niet meer na te denken. Je hoeft niet eens meer een wens te hebben, waarom zou je ook..

Een mooie auto? Waarom zou je daarnaar willen streven? Je kan toch ook tevreden zijn met de fiets die je hebt. Dat je buurman toevallig een auto heeft is zijn geluk en daar mag hij tevreden mee zijn. Je hoeft geen jaloezie te voelen, omdat je buurman misschien iets meer spullen dan jij hebt. En daar kan ik ze ook alleen maar gelijk in geven. Wat kan jou het nu schelen wat een ander heeft? Mij in ieder geval niet, maar dat wil nog niet zeggen dat ik tevreden ben met wat ik heb. Ik heb namelijk dromen. Wensen die ik ooit, ergens in mijn leven werkelijk wil laten worden. Ik wil niet tevreden zijn met wat ik heb, alleen kijk ik niet naar wat een ander heeft. Ik heb mijn eigen wensen!

Alleen zeggen de "wereldverbeteraars" dat alles wat je nu hebt genoeg is. Je moet maar tevreden zijn. Dat zij ook niet tevreden zijn vertellen ze er alleen niet bij. Ze willen hun "wijsheid" aan iedereen opdringen. Als een geur uit een dagenlang-gedragen geitenwollen sok dringt het je leefomgeving binnen, je kan er gewoon niet omheen. Wees tevreden met wat je hebt! Elke vezel van hun lichaam straalt het uit, terwijl ze aan de andere kant angstvallig proberen vast te houden aan hun wereldvisie. Want hun idee van de wereld is de beste en ze zijn pas tevreden als iedereen hetzelfde denkt als zij. Als iedereen zegt dat ze tevreden moeten zijn met wat ze hebben. Dromen zijn dan niets meer dan nachtelijke avonturen, geen ideeën hoe je toekomst eruit moet gaan zien. En streven naar spullen, dat is niets meer dan materialistisch gedoe. Dat moet in hun ogen helemaal uitgebannen worden, maar blijf intussen wel van hun spullen af.

Ja, wees maar tevreden met wat je hebt maar ga jouw idee over de wereld niet opdringen aan mij. Ik wil graag voor mijzelf blijven denken. Dromen die ik heb nastreven en mijn omgeving inrichten op een manier die ik mooi vind. Als ik iets niet heb ga ik daarnaar streven, sparen en over dromen. Ik blijf een mens met wensen, ideeën en een gevoel dat het altijd beter kan. Ik wil vooruitgaan en niet blijven staan in een zogenaamde staat van tevredenheid. Zoals ze zeggen: Stilstand is achteruitgang! En tevreden zijn met wat je hebt komt neer op stilstand en zorgt dat anderen voor je kunnen gaan denken.

Wees jij maar tevreden met wat je hebt! Ik ga dan intussen mijn leven inrichten op een manier die ik prettig vind. Nooit helemaal tevreden en altijd op zoek naar een nieuwe manier om mijn dromen invulling te geven. Ik zie de toekomst als een mogelijkheid om mijzelf te verbeteren. Om te leren van mijn eerder gemaakte fouten en een beter persoon te zijn dan ik gisteren was. Ik ben niet tevreden met wat ik heb!

Ik hoop dat de wetenschap ooit een oplossing vind voor de dodelijke ziektes waar we als mensheid mee te maken hebben. Dat kanker nog steeds niet te genezen is stelt mij niet tevreden. Ik wil deze ziekte niet krijgen en mocht het wel gebeuren hoop ik dat iemand de droom had er een geneesmiddel voor te vinden. Maar oplossingen voor dodelijke ziektes zijn niet het enige waar we naar op zoek moeten blijven. Er zijn altijd zaken die beter kunnen, mooier gemaakt kunnen worden. Tradities die uitgebannen moeten worden, ideeën die uitgewerkt mogen worden. We moeten nooit bij de pakken neer gaan zitten, omdat we denken alles wat we nodig hebben al te hebben. Er is altijd iets waarnaar we kunnen streven. Altijd en dat is de ontevredenheid die we allemaal in onszelf hebben. We moeten het gaan omdraaien. Wees niet tevreden met wat je hebt, maar wees ontevreden dat je je dromen nog niet hebt kunnen waarmaken. Blijf dromen en wees daar gelukkig in! De weg naar het verwezenlijken van je dromen is de enige weg die je moet gaan en laat je daar door niemand afbrengen. Blijf altijd zoeken!

Geen opmerkingen: