9 augustus 2008

Verjaarsdag



Feliciteert mij, want ik ben jarig. Voor de zoveelste keer in mijn leven kan ik zeggen dat ik weer een ronde om de zon meegemaakt heb. Weer een jaar voorbij, een jaar vol gebeurtenissen en zaken die het daglicht best kunnen aanzien. Bijkomend voordeel van zo'n voorbijgaand jaar is dat er met dezelfde vaart weer een nieuw jaar op zich laat wachten. Voor de deur ligt het nieuwe jaar dat ik mag gaan invullen tot ik wederom jarig mag zijn. Weer een jaar om te verspillen, te gebruiken en in te vullen naar mijn eigen goeddunken.

Nu ga ik taart eten, want dat hoort op je verjaarsdag. Taart is goed, taart is lekker en alles wat lekker is dat hoort bij vandaag. Zoals vandaag ook een dag van herdenkingen en gebed is voor sommige mensen. Het verleden van mijn verjaarsdag, de dag van negen augustus zelf is een bewogen dag in de geschiedenis geweest. Vele mensen zijn gestorven op deze dag en veel grote gebeurtenissen vonden plaats op deze dag. Mijn geboorte was ook een gebeurtenis, maar sommige dingen zijn groter dan mijn geboorte. Sommige dingen hebben een vaste plaats in de geschiedenis gekregen en mensen willen dat herdenken. Mensen moeten dat ook herdenken, maar er is ook reden voor feest. Feest omdat ik jarig ben, maar ook feest omdat de belangrijke gebeurtenissen in het verleden liggen. Wij hebben het niet meegemaakt, wij mogen er nog alleen over denken.

Iemand een stukje taart, om het te vieren en om te herdenken.

Geen opmerkingen: