28 augustus 2009

2012: Het einde van de Wereld

Volgens mij is het als profetisch kunstenaar niet echt de bedoeling dat je het einde van de wereld gaat aankondigen. Daarom zal ik het ook absoluut niet gaan doen, maar gewoon de allang bestaande profetieën gaan napraten, want die zijn al bizar en beangstigend genoeg. Vooral het idee dat er vanuit verschillende hoeken van de wereld, geheel onafhankelijk van elkaar voorspelling gedaan zijn over het einde der tijden en geheel toevallig allemaal hetzelfde tijdstip aanwijzen. Het ergste is nog het idee dat wij aan het voorportaal van dat tijdstip staan. Nog enkele jaren hebben we te gaan voordat het tijdstip waarop de wereld volgens de profetieën compleet ten onder gaat in een poel van ellende en rampen.

Ik hoorde voor het eerst van dit doemscenario toen ik een programma aan het volgen was over de Maya's. Het was gewoon een programma over hun geschiedenis en cultuur, maar ergens kwam de Maya-kalender aan bod. En laat daarin nu toevallig de datum 21 december 2012 genoemd worden als de dag waarop de geschiedenis eindigt. Tenminste dat is zoals de Maya's het zelf noemde of zoals het klaarblijkelijk geïnterpreteerd werd omdat de Maya-kalender gewoon stopt op die datum. Ontcijferde geschriften van de Maya's beweren dat op die dag de wereld overgaat in een nieuwe wereld, een wereld die nog geheel onbeschreven is. Wat dat ook mag betekenen.

Nu hechtte ik nooit veel geloof aan die voorspelling, maar naarmate de tijd verstreek kreeg ik steeds meer van dit soort voorspellingen te horen. Zo blijken de Hopi indianen al voorspellingen gedaan te hebben die vrij accuraat bleken te zijn en ook zij spreken van een einde der tijden waarin de wereld een compleet ander uiterlijk gaat krijgen. Nu roepen zij niet dat het op precies 21 december 2012 is, maar wel we op de drempel van deze tijden staan. Al sinds de veertiger jaren zijn ze bezig zich voor te bereiden op de tijden die komen gaan en dat is niet in de positieve zin. Gelukkig zijn de Hopi-voorspellingen zo vreselijk vaag en voor meerder interpretaties vatbaar dat we ons hoofd in het zand kunnen blijven steken.

Maar helaas genoeg zijn zij noch de Maya's de enige die onze tijd als het einde der tijden aanmerken. In het vroege Engeland zijn de voorspellingen van de historische Merlijn opgetekend en ook zij spreken van het einde van de wereld in onze tijd. Nu ben ik niet zo bekend met deze voorspellingen en eerlijk gezegd geloof ik het ook wel. De meeste van de teksten zijn gewoon mooie profetische verhalen over dingen die iedereen onder invloed van hallucinogenen en een lichte krankzinnigheid zou zeggen. Dat ze toevallig ook uitkwamen is een mooie bijeenkomstigheid, maar ze zijn net als de Hopi-voorspellingen voor meerder interpretaties vatbaar. Er blijft nog genoeg grond voor ons sceptici om te beweren dat het einde der tijden nog ver weg is. Ik steek mijn hoofd ook nog even in het zand nu het nog kan.

Pasgeleden hoorde ik van een moderne versie van de doemscenario's die onze wereldgeschiedenis rijk is. Nu is het geen levend persoon welke lang geleden in een of andere grot of hut woonde, maar een programma dat het internet afspeurt en voorspellingen doet. Het Web Bot Programma was oorspronkelijk ontworpen om beurs-voorspellingen te doen, maar al gauw begonnen er voorspellingen uit te rollen die ook daadwerkelijk uit leken te komen. En laat die Web Bot Programma nu ook begonnen te zijn met spreken over het einde der tijden in 2012. Het begint een beetje een eentonig verhaal te worden, maar inmiddels begin ik toch waarde te hechten aan deze voorspellingen. Al wil ik natuurlijk veel liever mijn hoofd in het zand blijven steken en roepen dat ook deze voorspellingen gewoon vage teksten zijn die overal op toepasbaar zijn.

Ik ging er dan ook al jaren vanuit dat de voorspellingen spraken over het einde van onze maatschappij, want geloven in het einde van de wereld wil ik niet doen. Maar gezien de hoeveelheid profetieën die daarop doelen moet er wel iets gaande zijn. Het einde van de maatschappij vond ik wel een mooie gedachte. Maar gisteren heb ik mijn mening moeten bijstellen. Ik hecht nu werkelijk waarde aan de voorspelling dat op 21 december 2012 de wereld ten onder zal gaan in een berg mondiale rampen. Het blijkt namelijk dat er precies op die dag een vrij unieke kosmische lijn van de grote planeten is. Al is dat niet zo vreselijk bijzonder, maar eens in de zeg achtentwintigduizend jaar staan we ook precies op één lijn met het gigantische zwarte gat in het centrum van ons sterrestelsel. En dat lijkt toch gevolgen te hebben voor de aarde.

Ze denken dat wanneer die kosmische configuratie plaatsvind de aardpolen zich van plaats verwisselen. Dat de noordpool verschuift naar de zuidpool en andersom. Een gebeurtenis die zich in slechts enkele dagen zal voltrekken en volgens de geologische geschiedenis van de aarde al eerder heeft plaatsgevonden. Dat dit met een hele berg aardbevingen, overstromingen en gigantische vulkanische activiteiten zal gebeuren hoef ik niet uit te leggen. We zullen ten onder gaan in golven van vuur, water en aarde. De mensheid zal tot op de rand van de afgrond gebracht worden en de aarde zal een totaal andere wereld worden. Nu ik dit weet durf ik ook te zeggen dat het einde van de wereld echt aanstaande is. De dromen die ik heb over een post-apocalyptische wereld zijn zoals ik altijd al dacht gebaseerd op de werkelijkheid. Een toekomstige werkelijkheid. Ik weet niet of ik er naar uitkijk, maar aangezien de catastrofe het merendeel van de mensheid opeist is het wel een prettig vooruitzicht. Maar we hebben nog enkele jaren voor de boeg. Ik kan mijn mening tussentijds misschien nog aanpassen...

Geen opmerkingen: