11 april 2008

De vrijblijvendheid van kraakpanden

Vol goede moed en verfrissende zin stonden we gisteren op Leiden Centraal omdat we naar het optreden van Thinguma*Jigsaw wilde gaan kijken. Enkele weken geleden had ik dit bandje ontdekt en leerde ik tevens dat ze in SUB071 te Leiden zouden optreden. Toevallig had ik ook nog nooit van deze zaal gehoord, dus het beloofde een avond te worden waarop twee vliegen in één klap geslagen zouden worden. Een leuk onbekend bandje in een net zo onbekende, maar waarschijnlijk net zo leuke zaal. De voorpret begon in ieder geval al vreemde vormen aan te nemen, aangezien elke internet-pagina die ik las en toevallig ook over muzieken handelde wel een recensie van Thinguma*Jigsaw bevatte. Overal waar ik maar las waren ze lyrisch over deze band en kregen ze niets dan lof toegewuifd. Niet dat ik ook anders verwacht had, want de nummers die ik van ze gehoord had vind ik ook om over naar huis te schrijven. Anders wilde ik ze natuurlijk niet zien optreden, slechte bands gaan we niet heen.

En daar stonden we dan op Leiden Centraal. Onderweg naar SUB071 gingen we. Ik had nog een collega zo gek gekregen om mee te gaan, dus het beloofde een jolige avond te gaan worden. Tenminste dat was wel de bedoeling. Alleen kwamen we al heel snel in de problemen. Problemen om de zaal te vinden waar Thinguma*Jigsaw zou gaan optreden. Nu vond ik de website van SUB071 al raar, nergens is een adres te vinden maar via via en veel zoeken kon ik een routebeschrijving vinden waar het pand zich zou moeten beginnen. Daarbij staat op hun site dat het vlakbij het Centraal Station van Leiden is en daar staan niet veel kraakpanden bij in de buurt, dus ik ging vol goede moed op weg. Maar blijkbaar was goede moed niet voldoende om de zaal te vinden. De zaal was totaal niet te vinden, nergens een aanwijzing waar het zou kunnen zijn. Een kraker met heel veel haast en weinig zin om te antwoorden kwamen we nog wel tegen, maar ik had het idee dat hij toch de waarheid sprak toen hij zei dat hij geen idee had. Daar sta je dan, met je goede gedrag en de slab in de handen.

Geen optreden van Thinguma*Jigsaw omdat de zaal waar ze optreden zo vreselijk vaag is over hun lokatie dat een normaal denkend mens ze gewoon niet kan vinden. Zou dat die vrijblijvendheid van de kraakpanden zijn? Of hebben we hier gewoon te maken met een stel zwaar autonome kraakgroep dat alleen hun eigen mensen binnen wil hebben? Ik weet het niet, maar wat ik wel weet is dat SUB071 van mijn lijst met interessante zaaltjes geschrapt is. Ze mogen van mij zoveel bands neerzetten die leuk zijn, ik zal er niet verschijnen. Vooral omdat ik geen idee heb waar ze zich gelokaliseerd hebben, maar vooral omdat het werkelijk van de zotte is om een zaaltje te hebben waarvan je nergens een adres van vermeld. Ik denk toch dat het iets voor de Leidse krakers is. Er zijn genoeg kraakpanden die bands neerzetten en laten optreden die gewoon met adres en alles op het internet te vinden zijn, maar die zijn allemaal buiten Leiden te vinden. Blijkbaar is de cultuur van krakers in Leiden toch geheel anders, in ieder geval zwaar rigide dat ze niet op een normale manier een zaaltje willen runnen.

Later hoorde ik dat het wenselijk scheen te zijn om ze een meel te zenden en dat je daarmee meer informatie kon verkrijgen, maar dat is ook nergens op hun site terug te vinden. Daarbij was er van de week een meel naar ze verzonden waar nooit een antwoord op teruggekomen is. Ik blijf er nu bij dat de Leidse kraakscene uit een stel autonome vreemdelingen bestaat. Mensen waar je beter ver vandaan kan blijven, mensen met ideeën die je liever niet wil aanhoren. Het zal met niet verbazen als ze gelinieerd zijn aan Eurodusnie, maar dat is een gigantische aanname en zal ik ook niet hard maken. In ieder geval is Eurodusnie een organisatie waar ik mijzelf héél ver bij vandaan wil houden. Hele engige mensen vind ik dat, maar dat is een heel ander verhaal. In ieder geval heeft Leiden er geen leuk zaaltje bijgekregen waar af en toe een nog leuker bandje optreed. Jammer.

Latere toevoeging: Maar gelukkig weten de mensen achter SUB071 mijn gezever ook te vinden en blijkt er een geheel logische reden achter te zitten. Ik heb mijn mening al weer bijgesteld en zal hoogstwaarschijnlijk in de toekomst toch eens een poging gaan wagen om binnen te geraken bij SUB071. Wordt vervolgd!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Heel vervelend dat je voor niets naar Leiden bent gekomen. Je was zo dichtbij. Maar als je al het gezeur van de gemeente over de gekraakte Koppenhinksteeg waar o.a. de bar en boos zit beetje leest (http://www.koppenhinksteeg.nl) begint het vast wel te dagen waarom er geen adres op de website staat.

Je bent erg welkom hoor volgende keer (als je daar al zin in hebt natuurlijk), wij zijn namelijk ook niet zo autonoom ;-).

Godpipo zei

Ik was er al bang voor dat het allemaal door de gemeente kwam, maar dat wist ik natuurlijk niet zeker. In ieder geval bedankt voor je reactie, ik blijf het hele SUB071-concept erg prettig vinden.

En aangezien ik nu meer weet van de achtergrond wil ik graag een keer komen. Trouwens, autonoom is geheel niet verkeerd maar het is lastig voor een buitenstaander om binnen te komen. Gelukkig zijn jullie daar ook van verschoond (had ik ook wel verwacht) Ik hou de site in de gaten voor weer iets leuks. :)