14 juni 2008

Praten over voetbal

Gisteren heb ik iets gedaan wat ik eigenlijk nooit verwacht had. Eerst werd ik helemaal gek van elke idioot die het nodig vond om bij elk doelpunt het neerlandse elftal maakte zeer hard te gaan toeteren, schreeuwen en de boel bij elkaar te juichen. In de rust van de wedstrijd was het nog veel erger. Opeens stonden hele volksstammen buiten te schreeuwen, te toeteren en weet ik veel wat nog meer. Ze maakte in ieder geval veel te veel herrie voor deze buurt en mijn gemoed werd er niet veel beter op. Ik was ook heel blij toen de rust eindelijk weerkeerde toen de rust afgelopen was. Niet veel later daarna werd het donker buiten en kwam het geroep naast het getoeter nog slechts heel even terug. Blijkbaar is in het donker buiten staan roepen totaal niet interessant voor een voetballiefhebber, want echt lang hielden ze het niet vol. In ieder geval wist ik dat het neerlandse elftal weer een wedstrijd had gewonnen. Laat ik nu ook maar zeggen dat dit geheel tegen mijn verwachting in was.

Nu zijn altijd al mijn verwachtingen en voorspellingen precies tegenovergesteld dan wat ik in eerste instantie beweerde. Zo riep ik voor gisteren heel hard dat het neerlandse elftal grandioos van het franse zou gaan verliezen en de uitslag is nu duidelijk. Zo heb ik ook geroepen dat het neerlandse elftal nooit in de finale zou komen, laat staan dat ze überhaupt zouden gaan winnen maar ik ga nu wat anders zeggen. Inmiddels heb ik het stellige idee dat die kerels in oranje gewoon zichzelf doorspelen naar de finale en daar de tegenstander finaal van het veld gaan spelen. Ze zullen in de komende kwartfinale op dezelfde manier zegevieren zoals ze al twee wedstrijden eerder gedaan hebben. Ik kan ook zeggen dat ik dit weet omdat ik gewoon vijf minuten naar de hoogtepunten van de wedstrijd heb zitten kijken. Alle doelpunten werden even op een rijtje gezet en even dacht ik dat ze gewoon een normaal spelletje voetbal aan het uitvoeren waren. Vooral toen het twee-één werd had ik het idee dat weer gewoon het geijkte werk werd, maar toen knalde iemand er nog een bal in en opeens nog eentje. Vier-één voor het neerlandse elftal. Ik stond versteld. Serieus.

Door de steelse blikken die ik op het voetbalgebeuren geworden geworpen heb mag ik nu zeggen dat ik ook best een voorspelling mag doen. Vroeger had ik totaal geen verstand van voetbal, vroeger interesseerde voetbal mij geen bal en dat is eigenlijk helemaal niet veranderd, maar gisteren heb ik vijf minuten hoogtepunten gekeken en stond ik versteld van wat ze lieten zien. Ik kan nu ook best zeggen dat ik het neerlandse elftal zonder enige moeite zie opstomen naar de finale en daar bruut gaan overwinnen. Ze zullen in de kwartfinale en de halve finale iedere tegenstander klop gaan geven en als ultieme winnaar uit de bus komen. Dat voorspel ik nu. Ik doe maar geen voorspellingen over wie de tegenstander zal gaan worden, aangezien ik werkelijk geen idee heb wie er allemaal meespelen. Dat boeit mij ook totaal niet, het blijft voetbal en alleen doordat iedereen in een collectieve gekte is geraakt wil ik weten waar alles om te doen is. Daarom hoop ik maar voor iedereen die het wel boeit dat mijn vermogen tot het doen van de verkeerde voorspellingen dit keer verdwenen is. Van mij mag het neerlandse elftal best de winnaar worden, dat hebben ze wel een keertje verdiend. Zal ik maar een "Hup, Holland, Hup" inzetten?

Geen opmerkingen: