6 juni 2008

Schaapswrak webzine online

Lang geleden in een ver verleden gaf iemand mij de kans om aan de slag te gaan als muziek-recensent. Nu was dit geheel op vrijwillige basis en hield ik er alleen enkele leuke ceedees aan over, ook enkele totaal niet interessante ceedees maar dat laten we maar in het midden. Het was in ieder geval iets wat ik zeer plesant vond om te doen, maar niet veel later bleek degene die mij de kans gaf er een nogal vreemd wereldbeeld op na te houden en verbrak ik de samenwerking. Hierbij kan ik wel melden dat het wel iets meer voeten in aarde had en ik opeens zwaar belachelijke beschuldigingen aan mijn broek had hangen. Maar dat is allemaal in het verleden. De beschuldigingen zijn nog wel te vinden op het internet, maar er is geen mens die ze leest of überhaupt als een absolute waarheid zal zien. Degene die ze op internet gezet heeft heeft zich met zijn eigen gedrag en het koketteren van allerlei leugens in een complete hoek gemanouveerd waar hij niet meer uit kan komen. Er is gewoon niemand die hem nog wil geloven en dat is ook niet nodig. Inmiddels is het allemaal water in de sloot dat zo ver van een brug verwijderd is dat het er niet eens meer onderstroomt.

Toch kwam ik door hem tot de ontdekking dat ik best aardige recensies kan schrijven en ben ik nog steeds blij dat ik de kans gekregen heb. Daarbij vond ik het heel jammer dat ik uiteindelijk geen muziek meer mocht bespreken en dit niet meer kon delen met anderen. Al had ik toen onze samenwerking nog wel goed was al besloten om een eigen webzine op te gaan zetten dat zich voornamelijk zou richten om experimentele muziek. Dit besluit had ik niet lang nadat ik gestopt was met recenseren ook daadwerkelijk in de praktijk gebracht. Of beter gezegd ik had een naam verzonnen, deze laten registreren en begonnen met het bouwen van een of andere site via neergeladen CMS. Niet dat ik hier lang aan gewerkt heb, op de een of andere manier kreeg ik het CMS niet aan de gang en kon ik niets wijzigen. Dit bleek later toen ik er eens heel erg goed ingedoken was en ik eigenlijk de boel had opgegeven. Op dat moment zat ik ook in zo'n situatie dat ik totaal geen behoefte had aan het schrijven van wat voor een recensie ook, dus liet ik de hele boel opheffen. Niet lang daarna verdween ook elk spoor van wat ik ooit probeerde te doen.

Edoch bleef het kriebelen. Ik wilde gewoon een platform gaan bieden waar aandacht besteed wordt aan de zwaar onbekende experimentele muzieken. Het punt is namelijk dat er bijna niemand aandacht wil besteden aan deze muzikale uitingen en het altijd een ondergeschoven kindje is op de verschillende webzines die grasduinen in de alternatieve klanken. Daarbij is er ook niemand die een fatsoenlijke concertagenda biedt, wat ook een doorn in mijn oog was. Altijd was het maar sappelen door nieuwsbrieven, sites van zalen in de gaten houden en veelvuldig elkaar via meel op de hoogte houden. Eigenlijk snapte ik nooit dat niemand even de moeite nam om iets op benen te zetten en een einde te maken aan dit ongelooflijke onrecht. Tenslotte zijn er zat mensen die wel hun ruimtes openzetten voor allerhande bands en ook verschijnen bij in andere zalen waar dezelfde soort bands optreden. Blijkbaar is iedereen aan het sappelen met nieuwsbrieven en aanverwanten. Dat moest gewoon anders kunnen en dat kan nu ook.

Sinds gisteren heb ik mijn site maar openbaar gemaakt. Eigenlijk ben ik er nog steeds mee aan het klooien, maar daar schijn ik ook eindeloos mee door kunnen gaan. Ik ben nogal perfectionistisch en nooit tevreden over het uiterlijk en dat hield mij constant tegen om daadwerkelijk de stap te zetten de boel open te gooien. Tot gisteren dan, toen besloot ik dat het genoeg was en ik ook best verder kon bouwen terwijl we al bezig zijn om recensies te schrijven. Vandaar dat ik met trots en eer mag presenteren: SCHAAPSWRAK, de enige plaats waar de gemiddelde Nederlander kennis kan nemen van de verschillende experimentele klanken die over de wereld zwerven.

Geen opmerkingen: