17 oktober 2008

Gratis openbaar vervoer?

Nu weet ik niet of het vandaag nog steeds is aangezien ik niet met de bus geweest ben, maar de afgelopen twee dagen weigerden de buschaffeurs weer om de strippenkaarten te stempelen of überhaupt naar mijn abonnement te kijken. Iedereen kreeg dezelfde behandeling, namelijk een handbeweging dat men gewoon mocht doorlopen en als je lang bleef staan kreeg je te horen dat er niet gestempeld werd. Gratis openbaar vervoer, vermits je de bus nam natuurlijk.

Woensdag begon het allemaal. Opeens bemerkte ik dat iedereen door mocht lopen van de buschaffeur. Niemand kreeg een stempeltje op de strippenkaart die ze in de handen hadden, zelfs de mensen die het aantal strippen noemde dat afgestempeld moest worden kregen nul op het rekest. Alleen volgde er geen uitleg. Alleen werd er gezegd dat er die dag niet gestempeld zou worden, maar de precieze achtergrond bleef schemerig. Sterker nog, die is nog steeds schemerig aangezien ik totaal niets kan vinden over een of andere actie met gratis openbaar vervoer. Gisteren was precies hetzelfde verhaal, iedereen mocht gewoon doorlopen. Aan stempelen of kaartjes verkopen werd geheel niet gedaan, je mocht gratis meerijden of buiten blijven staan op een andere bus. Een bus die net zo gratis zou zijn als de bus waarmee je eerder niet mee wilde reizen.

Het is een vreemde zaak. Waarom zouden de buschaffeurs weigeren om de strippenkaarten te stempelen. Iedereen mag gratis meereizen, maar wat is de achterliggende reden hiervan... Ik ben nu bang dat er weer een dikke staking aan zit te komen. Het gratis openbaar vervoer zal niet zonder enige reden zijn, waarschijnlijk heeft de werkgever van de chauffeurs weer iets niet op orde gebracht. Iets dat de chauffeurs in ieder geval niet meer pikken en door deze actie de werkgever op andere gedachten willen brengen. Alleen vind ik het vreemd dat er nergens een woord gerept wordt over deze actie met gratis openbaar vervoer. Nergens kan ik iets terugvinden dus weet ik ook niet hoever dit allemaal strekt. Misschien is het alleen een lokale actie gericht tegen de lokale divisie van de busmaatschappij, maar misschien is het wel veel groter. Is het een landelijke actie te noemen die uiteindelijk gaat uitlopen in een gehele stilstand van het busvervoer. Ik hoop het in ieder geval niet, de laatste busstaking duurde mij al veel te lang en was al irritant genoeg. Toch vraag ik mij af waarom er nu weer gratis vervoer in de bus is en hoe het in andere regio's is. Verlicht mij!

Geen opmerkingen: