12 mei 2006

De Downloadmaffia

Aangespoord door de woorden die ik elders al gesproken had ben ik weer verder gegaan met denken. Of eigenlijk niet verder gegaan met denken, maar ik ben me bezig te verdiepen in het download verhaal. Nu ben ik ook niet heilig, ik downlaod ook. Ik download muziek, progamma's en eigenlijk alles wat er maar gratis te verkrijgen is en op mijn computer past download ik. Nu bewaar ik niet alles, ik ben een gebruiker en een verzamelaar. Als ik muziek download is dat om te luisteren, kritisch te luisteren omdat ik graag muziek mag horen, mag kopen en mag bezitten. Alleen zijn de muziekschijven van tegenwoordig erg goed geprijst en heeft mijn portemonnee een bodem. Ik moet wel kritisch zijn op wat ik ga kopen dus wil ik het eerst horen voordat ik iets ga kopen. Tenslotte word er al veel te veel troep op de markt gebracht die overal in je gezicht gesmeten wordt door goede marketing.

Ik ga ook niet naar de platenzaak om daar een stapeltje willekeurige albums te kopen omdat ze toevallig in het juiste vakje geplaatst zijn. Ik koop ook geen dingen omdat het er toevallig leuk uitziet, een muziekdrager moet uiteraard een mooi uiterlijk hebben maar uiteindelijk draait het allemaal om de muziek die erop staat. Dus voordat je tot een aankoop overgaat luister je eerst naar welke geluiden de artiest produceert. Nu kan je in een winkel slechts kleine stukjes luisteren en wat aanvankelijk geweldig lijkt kan bij thuiskomst zwaar tegenvallen. Andersom kan natuurlijk ook aangezien ik daar inmiddels ook voorbeelden van heb gehoord, maar dat ik het winkelgedrag. Het internet maakt het mogelijk vanuit je eigen huiskamer de muziek te luisteren. Te luisteren op de eigen installatie waar je al je muziek op afspeelt waarmee je gelijk kan horen hoe het in je huiskamer klinkt. Dat is in mijn ogen een heel groot voordeel, een heel erg groot voordeel. Enkel verdiend een artiest geen kont met het gedownloadde album, maar als ik in een winkel het album zit te luisteren verdiend deze ook helemaal niets. Dus blijf ik platen downloaden om ze te kunnen luisteren voordat ik ze ga kopen. Hiermee kan ik kritisch zijn waaraan ik mijn geld uitgeef en dat vind ik prettig.

Maar aan de andere kant kan ik zeggen dat ik behoor tot een klein groepje. De meeste mensen die downloaden kopen daarna het album niet dat ze zo goed vinden. Zeker in de meer gangbare muziekstromingen is het downloaden en niet-kopen gehalte veel groter dan de muziekstromingen waarin ik me begeef. Is hiermee downloaden slecht geworden? Nee, helemaal niet. De platenindustrie pakt het gewoon helemaal verkeerd aan en dat doen ze al sinds de cassette op de markt was. Mensen zullen altijd muziek kopiëren en beveiligingen maken om dit tegen te gaan zijn ook onzin. In plaats van de consument tegen te werken kunnen ze beter met de consument meegaan werken. Zorgen dat ze geld verdienen op een andere manier, downloaden gebeurt toch wel. Dat is iets wat nooit tegengehouden zal kunnen worden, zelf mij zouden ze niet tegen kunnen houden om eerst muziek te kunnen luisteren voordat ik het ga kopen. En de dingen die ik niet goed genoeg vind laat ik inderdaad op mijn computer staan tot dat ik het helemaal zat ben geworden en er echt nooit meer naar luister. Maar dat terzijde.

De wereld is aan het veranderen. De computer, technologie en het internet begint een steeds belangrijkere plaats in de wereld in te nemen. Ik voorzie een wereld waarin op een gegeven moment niet alleen muziek en progamma's van internet gehaald worden. Op een gegeven moment zullen boeken en andere kunstuitingen ook gewoon van het net gehaald worden. Is het geen feit dat de nieuwste Harry Potter al op het internet te vinden was voordat het boek in de winkel lag? Met deze ontwikkeling op het gebeid van computers zal over een aantal jaar iedereen met een handzaam laptopje boeken van internet halen en op dezelfde laptop gaan lezen. Uitgeverij zullen hun inkomsten hierdoor drastisch zien dalen mits ze voortijdig inspringen op deze markt, maar waarschijnlijk zullen ze dit net als de platenindustrie nalaten. Het zijn molochen die moeilijk tot verandering te dwingen zijn. Ze zullen hopeloos ten ondergaan in deze nieuwe ontwikkelingen en ik kan daar niet rauwig om zijn. De ontwikkelingen op het gebied van internet vragen een hele nieuwe manier van marketing en een nieuwe manier van verkopen. De consument heeft door het internet een veel kritischere stem gekregen en weet deze te gebruiken ook. Een nieuwe manier van geld verdienen moet gezocht gaan worden en ik ga eens denken wat deze manier zou kunnen inhouden. Hoe zou een artiest, een kunstenaar nog geld kunnen verdienen in een wereld waarmee alles in één knopdruk op de computer te verkrijgen is. Zelfs zonder veel moeite ervoor te doen? Dat moet mogelijk zijn en dat gaat ook zeker lukken. Ik ga daar eens rustig over nadenken.

Geen opmerkingen: