26 maart 2008

The Mighty Boosh al gezien?

Als trotse bezitter van digitale televisie heb ik meer televisiezenders dan eigenlijk goed voor me is. Gelukkig blijf ik meestal in dezelfde rij zenders hangen tijdens het zappen, maar wanneer er werkelijk geen bal op televisie is durf ik verder te gaan dan goed voor mij is.

Zo vond ik mijzelf ook ergens vorige week diep in het grote aantal zenders dat ik had helemaal gefacineerd door wat er uitgezonden werd. Er was een of andere documentaire over een komische serie waar ik nog nooit van gehoord had. Nu was dat ook totaal niet zo vreemd, de serie werd alleen op BBC Three uitgezonden op een tijdstip dat normale mensen betere dingen te doen hebben dan naar BBC Three kijken. Daarbij is in Nederland via de normale kanalen alleen de eerste twee BCC's te ontvangen dus is het totaal niet gek dat ik nog nooit van de serie gehoord had. Toch vond ik mijzelf gefacineerd kijken naar wat de buis mij voorschotelde.

Een aaneenschakeling van vreemde liedjes, nog veel krankzinnigere figuren en kleine stukjes sketchjes waar ik zo hard om moest lachen dat de buren wel vreemd gekeken hebben. Het duurde even voordat ik wist om welke serie het ging, maar zo gauw ik het uitgevonden had wist ik dat ik deze serie wilde gaan zien. Op zich is het verhaal, de rode draad, heel simpel. Het draait om twee mannen, vrienden en collega's van elkaar die werkzaam zijn in een nogal bizarre antiekzaak genaamd Nabootique. De eigenaar Naboo (what's in a name) komt van een volslagen onbekende buitenaardse planeet en heeft als beste vriend een gorilla. Uiteraard een pratende gorilla, want anders is het niet leuk. Gezamelijk, met zijn vieren of alleen beleven ze allerlei volslagen belachelijke avonturen.

Inmiddels heb ik drie afleveringen mogen zien waardoor ik wel een goed beeld van de serie heb mogen krijgen. Zo zijn ze al eens gestrand op een onbewoond eiland, waar ze een geweldige imitatie van Cast Away deden. Alleen waren ze met z'n tweeën, weigerde ze met elkaar te praten en waren hun ingebeelde vriendjes gemaakt van kokosnoten. Alleen waren ze bij de één van het vrouwelijke idee en de andere mannelijk. Je snapt het denk verder wel. Maar de aflevering waarin de twee hoofdpersonen erachter kwamen dat ze geimiteerd werden is werkelijk hilarisch, belachelijk en compleet onuitlegbaar. Ik heb zo hard gelachen om deze serie dat het zeer deed.

Laat ik daarom besloten hebben om gewoon de DVD's te kopen. Gisteren heb ik seizoen 1 & 2 van The Mighty Boosh gekocht. Nu zeg ik dan ook dat werkelijk ierdereen die van een zwaar absurdistiche komedieserie dit ook moet gaan kijken. Verplicht! Vooral als je Red Dwarf, Spongbob Squarepants en Monty Python een warm hart toedraagt is dit verplichte kost.


Let me take you on a journey through time and space
Let me take you to the Universe of The Mighty Boosh!

THE MIGHTY BOOSH!

Geen opmerkingen: