25 maart 2008

Dragons in het Patronaat

Hoe kan je beter de paaszondag doorbrengen dan kijkend naar een bandje in goed gezelschap? Ik kan persoonlijk niets anders verzinnen dan kijkend naar een bandje in goed gezelschap dus dat werd ook de manier hoe ik mijn paaszondag ging doorbrengen. In het Haarlemse Patronaat stond de laatste sensatie op het gebied van neo-New Wave op te treden (denk aan dingen als Interpol, Editors, Moke en aanverwante bandjes uit de hedendaagse britpop-stal met nostalgische inslag) en aangezien ik dit ook amusant kan vinden was het zaak daar aanwezig te zijn.

Het bandje noemt zich Dragons, nu had ik ze al eerder gezien bij London Calling in Amsterdam waardoor ik precies wist wat ik kon verwachten van de heren. Gewoon een lekkere bak goed gespeelde muziek met een zanger die ergens wel iets weg heeft van de zanger van Depeche Mode, maar dan dikker. Wederom waren ze weer geweldig, eigenlijk beter dan de eerste keer dat ik ze zag omdat ze nu veel meer podium-ervaring hadden. Het oogde ook een stuk beter dan de eerste keer. Dragons blijft een leuke band, al zou ik nooit een ceedee van ze kopen omdat die totaal niet overeenkomt met het geluid dat ze live neerzetten. De plaat is wel aardig, maar live hebben ze veel meer impact. Laat mij ze maar op een podium gaan zien, als ik een ceedee koop doe ik dat wel van andere artisten.

Uiteraard vond Het Patronaat het nodig om Dragons te voorzien van een voorprogamma. Hiervoor hadden ze de band Cloudmachine voor gekozen. Nu had ik werkelijk nog nooit van deze band gehoord en zoals altijd ging ik er met een volledig opengestelde blik ernaar toe. Ik kan alleen niet zeggen dat het veelbelovend begon. Sterker nog, ze waren werkelijk ronduit slecht te noemen. Als je mij jaren geleden had gevraagd wat voor muziek Cloudmachine maakt zou ik het op "verfrissende powerpop" gehouden hebben. Een benaming die altijd op heel veel hoongelach bij bandprogammeurs in de jaren tachtig kon rekenen. Maar we moeten tegenwoordig met de tijd meegaan en de benaming klopt niet helemaal. Daarom hebben we de muziek van Cloudmachine als "buurmannen-rock" bestempeld en iets anders dan dat is het ook niet. Het was duidelijk dat we hier te maken hadden met een groep vrienden (of buurmannen) die ontdekte dat ze instrumenten konden bespelen en derhalve maar een bandje begonnen. Enig probleem hierbij is dat deze vriendengroepjes het inzicht missen om interessante muziek te maken. Het is namelijk niet genoeg om technisch goed te kunnen spelen, je moet ook een boeiend nummer kunnen maken en neerzetten.

Na één nummer van Cloudmachine aangehoord te hebben en bijna omgevallen te zijn van de krommende tenen begon ik me af te vragen waarom deze band in het voorprogamma van een band als Dragons staan. Als er twee bands qua muziek ver van elkaar verwijderd waren het deze twee, zeker omdat Cloudmachine zich kenmerkte in uitermate saaie zooi. Maar gelukkig maakte Dragons de avond weer goed door een lekkere bak muziek neer te zetten. Het voorprogamma werd snel vergeten naar de annalen der vergetelheid.

Geen opmerkingen: