16 maart 2008

De pollepel, een onvindbaar voorwerp

Op zoek naar een pollepel kom je altijd de raarste dingen tegen. Nu bedoel ik natuurlijk niet dat je thuis in de veiligheid van het eigen huis op zoek moet gaan naar een pollepel en dan tot de ontdekking komt dat je uitermate vreemde voorwerpen in je woning heb liggen. Natuurlijk bedoel ik dat niet. Pollepels dien je buiten de veiligheid van de eigen woning te zoeken, vooral wanneer je (zoals ik) totaal niet in het bezit ben van een pollepel.

Om geen pollepel te hebben is een vreemde gewaarwording. Een pollepel is een essentieel onderdeel van een huishouden, iets wat je jezelf pas realiseert wanneer er geen pollepel in huis is. Hoe moet je nu de soep opscheppen? Pannenkoeken maken....? Dat is zonder pollepel een aardige opgave aangezien het beslag niet vanzelf in de pan komt. Natuurlijk is het ongemak best op te lossen met noodmaatregelen. Een klein koffiekopje kan best dienen als opschepmiddel, maar toch is het niet hetzelfde. Er blijft altijd een gevoel van onbehagen, een gevoel van gemis achter dus ga je na verloop van tijd op zoek naar een pollepel. Je verlaat het eigen huis en gaat de zoektocht aan.

Nu is deze zoektocht al een onderneming op zich, want alles waarnaar je op zoek bent is niet te vinden. Overal is het net uitverkocht of hebben ze zo'n artikel nooit in de schappen gehad. Denk ook maar niet dat een alledaags gebruiksvoorwerp als een pollepel niet in deze categorie valt. Juist dit soort alledaagse dingen zijn onmogelijk om te vinden als je ernaar op zoek gaat. Je vind van alles, dingen waarvan je het bestaan nog nooit doorwrocht had of zelf nog nooit eerder gezien had. Dingen die geen mens nodig heeft, maar wel in plaats van het gezochte voorwerp in de schappen liggen. Wat moet iemand met een eierenprikker, een anti-spatdeksel of een gemengde deegsplitser? Ik heb er in ieder geval niets aan. Mijn soep kan ik er niet mee opscheppen en als ik navraag of ze een pollepel verkopen krijg ik een vieze blik naar mij geworpen. Alsof ik iets vraag dat té min is om in de winkel te liggen.

De afgelopen weken heb ik veel winkels gevuld met huishoudelijke artikelen gezien. Heel veel winkels ben ik binnen gegaan op zoek naar een doodnormale pollepel, maar nergens heb ik deze mogen vinden. Zelfs geen schappen waarin ze gelegen hadden, maar door de grote belangstelling net uitverkocht waren. Ze zijn gewoon niet te vinden, nergens. Wel heb ik messen, vorken en lepels van twintig euro per stuk gezien, borden is zo mooi zijn dat ik er niet eens van zou durven eten. Ik heb pannen gezien met een anti-aanbaklaag bovenop de anti-aanbaklaag, gebaksbestek dat gemaakt is van alleen plastic en nog veel vreemdere dingen. Maar een doodnormale pollepel is nergens te vinden, dat is een voorwerp waar je niet naar op zoek wil gaan. Daar ben ik nu wel achter gekomen. En nog steeds heb ik geen pollepel.... Waar is mijn pollepel. Ik wil soep eten zonder te morsen. Pannenkoeken maken zonder dat ik een koffiekopje vies moet maken. Ik wil een pollepel!

Geen opmerkingen: