27 maart 2008

De knekelputten van Nederland

In de verte zie ik een brug liggen. Het ding staat open of is gewoon dicht, maar eigenlijk kan mij dit geheel niets schelen. Ik rij op een geheel andere weg en verdiep me weer in het artikel dat ik zit te lezen. Een of ander gratis dagblaadje heeft een stukje geschreven over een man die naar eigen zeggen een schokkende ontdekking heeft gedaan en nu een wijziging op de wet voor lijkbezorging wil bewerkstelligen.

Het verhaal gaat dat hij in 2006 na een bezoek aan het graf van zijn wijlen vrouw in aanvaring kwam met de knekelput. Nu wist hij niet van het bestaan van deze putten en kon absoluut niet geloven dat de inhoud van geruimde graven doodleuk bij elkaar geschept worden en in een put worden geworpen. Zoals hij gezien had was de inhoud van de put opgebouwd uit allerhande menselijke botten, schedels, delen van kisten en kunstgebitten. Hierdoor was hij op strooptocht langs kerkhoven in Nederland gegaan en een inmens dossier van foto's opgebouwd. Foto's van menselijke botresten die ronddwaalden in modder, knekelputten die onbeheerd openstonden en meer van dat soort dingen. Hij wist zelfs te vertellen dat hij gezien had hoe graven met een grote shovel geruimd werden en zonder pardon de knekelput in geworpen werden. Alsof het om doodnormaal tuinafval ging.

Nu wil ik dit laatste absoluut afdoen als pertinente onzin en opgeblazen kletspraat, maar de knekelput bestaat echt. Alleen vraag ik me af in welke container deze man al die jaren gewoond heeft. Ik wist al van het bestaan van knekelputten toen ik een klein mannetje van een jaar of twaalf was. Zelfs wat er precies inging was ik op die leeftijd van op de hoogte en aangezien ik die leeftijd een dikke twintig jaar geleden al bereikt had loopt de goede man wel vreselijk achter. Aan de andere kant kan het natuurlijk ook komen dat ik wel op de hoogte was van het bestaan van deze putten door mijn lichtelijk morbide belangstelling voor de dood en vooral geraamtes van mens en dier. Zo wil ik jaren (vanaf mijn twaalfde) een menselijke schedel op de kast kunnen zetten en had ik als klein mannetje altijd de hoop om een open knekelput te treffen, maar dat is nooit gelukt. Dit allemaal terzijde, laten we teruggaan naar het verhaal van de man en zijn gruwel.

Zijn missie is nu om de knekelputten op te laten heffen. Hij vind het niet kunnen dat de menselijke restanten die uit graven gehaald worden waarvoor de nabestaanden geen grafrechten meer willen betalen doodleuk op een hoop in een put geworpen worden. Zoals hij het zelf zegt vind hij het geen menswaardige behandeling van menselijke resten. Op mijn beurt vind ik weer dat meneer ontzettend aan het zeveren en zeuren is. Ten eerste gaat het hier om een berg botten die al zeker tien jaar in de grond liggen, waarschijnlijk nog langer en waarvan de nabestaanden geen belang meer bij hebben. Ze willen namelijk niet langer dat het graf van hun nabestaande blijft bestaan, anders zouden ze de grafrechten wel betalen om het nog langer te kunnen bezoeken. Vaak zijn de nabestaande ook allang op het kerkhof beland en zullen ze toch weinig behoefte hebben om het graf nog langer in pacht te houden, maar dat is een ander verhaal. Daarbij gaat het slechts om de niet verteerde resten van mensen, de botten, schedels, kunstgebitten en overgebleven protheses. Ik kan hier nog weinig mens van maken en dat zal iedereen met mij moeten beamen. Eigenlijk kan hij beter een missie beginnen tegen het hele ontbindingsproces van het menselijk lichaam na de dood, want dat is pas een ranzig en morbide gezicht.

Daarbij vraag ik me af of hij zich wel realiseerd dat we hier wonen in een zeer dichtevolkt gebied en dat het eeuwig in stand houden van graven gewoon geen optie is. Er is gewoon té weinig ruimte om iedereen maar in de grond te houden, dus uiteindelijk zal iedereen die zich laat begraven op de grote hoop belanden. Nu raken deze knekelputten na verloop van tijd natuurlijk ook vol, maar dat is weer op te lossen met behulp van de welbekende crematoria waarin deze grote hopen verbrand worden tot een zeer vruchtbare mest of iets dergelijks. Zou hij dan willen dat elk geruimd graf gelijk naar het crematorium gebracht wordt om aldaar tot stof verbrand te worden? Iets anders kan ik namelijk niet verzinnen om het aloude gebruik van knekelputten op te heffen. Maar dan word er weer een gigantische belasting op het milieu gelegd, want de verbranding van menselijke resten zal niet geheel schoon zijn. En daarbij zal de begrafenisondernemer de meerkosten die deze behandeling na het ruimen van het graf met zich meebrengt gewoon doorberekenen in de prijs van de begrafenis. Kortom begraven zal nog veel duurder worden dan het nu al is.

Allemaal zaken waar meneer met zijn missie volgens mij nooit rekening mee zal houden of gehouden heeft. Hij ziet alleen dat er menselijke resten in een put liggen en kan dat niet aanzien. Ik acht de kans ook heel groot dat deze man een christen in hart en nieren is en geloofd in de uiteindelijk wederopstanding van de mens wanneer het einde der tijden nabij is. Op zich is dat natuurlijk zijn goed recht, maar dat neemt niet weg dat hij een wel heel zinloze missie gestart is. Een missie die met hand en tand tegengehouden dient te worden omdat de oplossingen die hij denkt aan te dragen veel meer schade brengen dan goed voor ons is. Ik wil hierbij dan ook oproepen om een tegenactie te beginnen. Laat de knekelputten bestaan en voor eeuwig gebruikt worden!!

Misschien moeten we hem ook nog even op de hoogte brengen van het bestaan van kadaverputten. De inhoud daarvan is helemaal schokkend als je dat nog nooit gezien hebt. Vooral op een nogal warme zomerdag zijn deze putten erg leuk om bij in de buurt te verkeren, als ze uiteraard niet afgesloten zijn. Dan weet je gelijk waar de term "putlucht" vandaan komt.

Geen opmerkingen: