16 maart 2008

Wereldse problemen

Gisterenavond bedacht ik me dat het oplossen van wereldse problemen helemaal niet zo makkelijk is. Het begon met de oneerlijkheid die ik zie in de loterijen van de westerse wereld. Nu bedoel ik natuurlijk de loterijen die we hier in Nederland hebben. Ik heb geen idee van de zaken die over de grenzen plaatsvinden. Daar heb ik namelijk nooit enig onderzoek naar gedaan en ga ik ook niet doen. Dat is niet mijn probleem, dat is gewoon een té ver van mijn bed show en kan me derhalve geen kont schelen. Laat ik mijn pijlen maar richten op de loterijen binnen onze landsgrenzen.

Ik vond het namelijk altijd uitermate oneerlijk dat de grote prijzen naar mensen met veel geld gaan. Je hebt al veel geld en verdient er dan nog even een berg geld bij door alleen maar een lot in de loterij te komen. Hoe oneerlijk kan je het maken. Het is toch veel eerlijker als mensen met minder geld kunnen meedelen in een grote hoeveelheid geld, maar dat gebeurt maar heel zelden. Ik vond dit werkelijk oneerlijk, maar had er nooit goed over nagedacht hoe het zou komen. Tot gisteren, gisteren begon ik er eens een beetje over na te denken en binnen vijf minuten had ik al het antwoord.

Dat alleen de rijkere mensen een geldprijs winnen in de loterijen komt natuurlijk doordat zij het geld hebben om een lot uit de loterij te komen. Als je weinig geld te besteden heb dan ga je dat niet uitgeven aan een gok, aan een kleine kans op een geldprijs. Dan geef je dat geld liever uit aan de wekelijkse voedselvoorziening en andere vaste lasten. Geld om loten te kopen zijn er maar bij hoge uitzondering. Maar als je meer geld te besteden heb dan kan je best een lot uit de loterij kopen. Tenslotte kan je met gemak besparen op andere dingen, omdat je toch geld genoeg hebt om te besteden en hoef je niet eens te spreken van besparen. Je geeft het geld gewoon op een andere manier uit. Je kan zelfs geld opzij leggen om maandelijks aan de loterij mee te doen. De kans om een keertje te winnen word daarmee wel een heel stuk groter. Daardoor winnen doorgaans alleen rijke mensen de grote prijzen in de loterij. Hiermee kan je zeggen dat geld letterlijk geld maakt. Niet dat het er eerlijker van word, maar dat zal iedereen gewoon worst zijn.

Uiteraard heb ik ook nagedacht om de winkans in de loterijen eerlijker te maken, maar is dat wel zo wenselijk. Om de kosten van een lot gewoon goedkoper te maken kan je de loterijen toegankelijker maken voor iedereen. Ook de mensen met minder geld om te besteden zouden dan een lot kunnen kopen, maar aan de andere kant kunnen rijkere mensen zich weer meer loten permitteren omdat ze meer geld te besteden hebben. Hiermee blijft hun winkans altijd hoger dan die over armere mensen en blijft de oneerlijke situatie bestaan, al kunnen de armere mensen nu ook meedelen in de kansberekening. Maar willen we de loterijen wel goedkoper maken? Er zijn zoveel factoren die meespelen waar ik nu totaal geen rekening mee hou.

Het is net zoals het legaliseren van drugs. Ik ben daar een groot voorstander van, het zou een heleboel problemen in de wereld oplossen en waarom zouden we het ook niet doen. Nu weet ik wel een reden om het niet te gaan doen en deze heeft niets te maken met de schadelijkheid van drugs. Dat vind ik namelijk een belachelijke reden om drugs te verbieden. Verbied dan ook alcohol, nicotine en heel veel medicijnen die een verslavende werking hebben. Nee, de schadelijkheid van drugs is gewoon een berg onzin om als reden aan te voeren. Ik heb daarom een andere reden, namelijk een financiële. Heel veel drugs wordt nog steeds gewonnen uit natuurlijke producten. Producten die natuurlijk gekweekt moeten worden als landbouw gewassen. Nu groeien de meeste gewassen waaruit drugs gesynthetiseerd kunnen worden in derde wereld landen. In onze omgevingen zal je geen gigantische papaver- of cocavelden aantreffen omdat het hier gewoon niet rendabel is. Wij hebben andere producten om te verbouwen, de westerse wereld kan op normalere manieren aan hun geld komen. Maar in de derde wereld landen waar deze gewassen verbouwd worden kunnen ze niet anders. Het is voor hun de makkelijkste (en vaak enige) manier om aan geld te komen. Illegaal blijft het, maar als je niet anders kan waarom zou je het dan als illegaal zien.

Maar stel dat de handel en productie in drugs plotseling gelegaliseerd zal worden, dan zal de productie-opbrengst van de grondstoffen drastisch dalen. Hierdoor zullen de boeren die de gewassen verbouwen in de derde wereld-landen weer terugvallen in een grootscheepse armoede. Ze zullen veel meer moeite moeten doen om dezelfde inkomsten te halen als ze daarvoor deden. Dit is natuurlijk geen reden om drugs niet te legaliseren, maar het is wel een punt waar rekening mee gehouden zal moeten worden. Net als met de loterijen heeft elke keuze die gemaakt wordt gevolgen voor meer mensen dan het in eerste instantie lijkt. Vreemde zaak, maar toch blijf ik een voorstander van de legalisatie van drugs en kunnen de loterijen mij gestolen worden. Ik denk niet dat ik er aan mee zou doen als ik wel veel geld zou hebben. Tenslotte heb ik er nu ook al geen geld voor over, maar dat is meer omdat ik dan andere dingen moet laten. Gelukkig geen drugs, drugs gebruik ik niet meer.

Geen opmerkingen: