16 maart 2008

De domste televisiezender van Nederland

Zou ik wat over de domste zender van de neerlandse televisie durven schrijven? Ik begin gelijk met een waarde-oordeel terwijl ik eigenlijk niet eens weet of er hier mensen zijn die er vrijwillig naar kijken. Nu bedoel ik het ook niet dat het kijken naar de domste zender van de neerlandse televisie een slechte zaak is, maar aangezien ik het van de week een paar keer bekeken heb begon ik me wat af te vragen. De belangrijkste vraag die ik mijzelf begon te stellen was de prangende vraag of het intellect werkelijk zou dalen wanneer je de hele week naar deze zender zou kijken.

Zou je werkelijk dommer worden als je de hele week naar SBS6 kijkt? Nu weet je gelijk wat werkelijk de domste zender van de neerlandse televisie is. Dit is namelijk helemaal geen waarde-oordeel, maar een met feiten te onderbouwen feit is. Nu zal je mij niet horen over de constante stroom van informatie over wijlen Andre Hazes, Gerard Joling, Gordon of de verjaarsdagfeiten van Thomas Berge. Dat ik deze zooi gegevens beschouw als volslagen nutteloos en vooral dom-makend is werkelijk een waarde-oordeel. Eentje op mijn eigen mening gebaseerd en dus niet representatief voor de werkelijke situatie. Dat ik niet van bovengenoemde zangers en hun entourage hou wil nog niet zeggen dat andere mensen dat niet mogen doen. Mij hoor je daar verder niet over, zoals het spreekwoord al zegt: "Ieder zijn meug!" zei de boer en neukte zijn varken.

Ach ja.... Nederland op zijn smalst, dat is alles wat met Andre Hazes, Marianne Weber en Frans Bauer te maken heeft. Hier langdurig naar luisteren lijkt me ook funest voor het intellect, maar daar is eigenlijk nog nooit goed onderzoek naar gedaan. Persoonlijk lijkt het me niet nodig om onderzoek hier naar te doen. Het publiek zegt vaak al genoeg, maar dit terzijde. Ik heb geen hekel aan deze mensen, noch aan het publiek dat naar ze gaat kijken. Tenslotte zijn er nog genoeg demente bejaarden om te laten euthanaseren dus laten we onze pijlen eerst op hen richten. Waarschijnlijk hebben deze demente bejaarden ook veel te veel naar SBS6 gekeken in hun veel te lange leventje. Dement word je niet zomaar... en ik heb stellig het idee dat je van heel veel SBS6 kijken zwaar dement kan worden. Ik kan het weten, ik heb twee dagen naar alleen SBS6 gekeken en voelde mijn intellect met zeker twee punten dalen.

Het was heel eng. Ik begon met het kijken naar Hart van Nederland. Hierin was een item over een gestolen snackwagen. Een hele mooie snackwagen zou het geweest zijn, net drie maanden oud. En het ergste was nog dat er een speciale spiegel in hing. Eentje waar het portret van Andre Hazes in verwerkt was omdat de eigenaren van de snackcar fans waren van Andre Hazes. Tot zover ging het allemaal goed, mijn intellect bleef door deze, in mijn ogen volstrekt onzinnige informatie geheel onaangetast. Maar blijkbaar zinde de makers van Hart van Nederland dit niet of ze wisten dat de kijkers van hun programma niet willen nadenken. Ze wisten de kijkers te vertellen dat de snackcar gestolen was, wel vijf keer. Wel vijf keer lieten ze een foto zien van het verdwenen kleinood. Maar toen kwamen ze met de grootste ontdekking van allemaal. De snackwagen stond op slot, dus moest deze wel opgetakeld en weggesleept zijn!! Ja, lieve kijkers de snackwagen was opgetakeld en weggesleept om deze te kunnen slepen. Ik voelde mijn intellect gelijk dalen. Waarom zou je nadenken als het zo duidelijk was...

Maar ze wisten het nog bonter te maken. Zelfde programma, maar ander item. Deze keer ging het over een hond, een weggelopen hond. De hond kwam uit een plaatsje in Flevoland en werd vier dagen later teruggevonden in Zutphen. Het scheen hemelsbreed zo'n tachtig kilometer uit elkaar te liggen en dat lieten ze zien met een kaartje waar een vermoedelijke route op uitgestippeld werd. Uiteraard ging de route over de snelweg, want er is maar één weg uit de Flevopolder (tenminste volgens de makers van SBS6) en die loopt over de snelweg. Ach.. als je niet beter weet waarom zou je het dan ook gaan vertellen. Dat is veel te moeilijk, zelfs Andre Hazes zong niet van die moeilijke teksten en Frans Bauer is nog lichter te noemen. Tekstueel gezien bedoel ik dan, al is de fysieke verschijning van Frans Bauer natuurlijk ook werkelijk lichter. Maar terug naar de hond, die liep in Zutphen. Vier dagen was het diertje verdwenen en niemand kon zeggen wat er in de tussentijd met het diertje gebeurt was. Helemaal niemand, het was een mysterie. Ehm.... kunnen honden praten dan? En is er dan niemand die de fysieke verschijning van de hond kan aflezen? Volgens mij kan je veel aflezen aan de poten van het diertje. Veel lopen zou toch een aanslag zijn op het pootmateriaal, maar dat zou ik natuurlijk beweren. Ik ben geen gemiddelde SBS6 kijker. Wederom voelde ik mijn intellect dalen. Heel eng, want waarom zou je nadenken als het niet nodig is...

Ik kan ook nog wat zeggen over de micro-organismen die niet met het blote oog zichtbaar zijn, maar waarom zou ik dat doen. Ik wil nooit meer naar SBS6 kijken, daarvoor hecht ik veel te veel waarde aan mijn huidige intelligentieniveau. Het feit dat ik met een paar dagen al een met enkele punten gedaald ben wil niet zeggen dat ik hiermee wil doorgaan. Ik wil niet eindigen als een demente bejaarde die intens aan het genieten is van de nieuwste vrucht uit de schoot van Frans Bauer. Ik hoef niet te weten dat de zoon van Andre Hazes ook gaat zingen en net zoveel bier kan zuipen als zijn overleden pa. Of eigenlijk wil ik dat wel weten, maar dan wil ik het onderbouwd zien met feiten over de precieze hersencel-sterfte bij de kleine Dre. Dingen waar je over na moet denken. Ik wil geen voorgekauwde televisie, er moet geprikkeld worden. Nee, het is duidelijk dat SBS6 werkelijk de domste televisiezender van neerlandse bodem is en langdurige blootstelling hieraan is gewoon funest voor alles en iedereen. Misschien is het ook maar beter om niet openbaar te maken dat je naar deze ellende kijkt. Straks denkt iemand nog dat je het intellect van een demente bejaarde hebt en ook veelvuldig naar Frans Bauer en consorten luistert. Om over het mee wiegen op de maten maar te zwijgen.

Geen opmerkingen: