16 maart 2008

Woorden met gevoel

"KOTS" las ik onderweg op een bord en ik dacht: "wat een vies woord is dat eigenlijk" Raar eigenlijk, dat je een woord vies kan vinden. Het is niet meer dan een verzameling van een paar letters. Gewoon een K, een O, een T en een S die gezamelijk een woord vormen. Als ik er wat letters bijgooi kan ik er een ander woord van maken dat waarschijnlijk veel minder "vies" is.

Aan de andere kant is het woord KOTS ook een ontzettend goed woord. Het is niet alleen vies, het is ook een geweldig woord. Eentje die je zo lekker de mond uit kan spugen, gewoon in iemands gezicht. Zo zijn er wel meer woorden die aan de ene kant viezig zijn, maar aan de andere kant ook geweldig zijn. Ranzig is ook zo'n woord. Ik mag dat graag bezigen. Lekker door de mond laten mond rollen en wachten tot het juiste moment om het uit te spreken. Al is het op dat moment meer een uitspugen. Heerlijk woord, ranzig.

Maar ik blijf het raar vinden. Dat woorden een oordeel kunnen hebben in dez in van vies, fijn, leuk, aardig en gezellig. Alleen vind ik de woorden die een vieze nasmaak achterlaten toch wel de leukste. Die rollen zo lekker de mond uit. Ik ga er nog een paar bedenken.

Geen opmerkingen: